Nadat miljardair Elon Musk de socialmediadienst Twitter eind 2022 kocht, ontsloeg hij al snel bijna alle medewerkers die verantwoordelijk waren voor het bestrijden van schadelijke content op het platform. Twitter, later omgedoopt tot X, zegde vanwege de sterk verminderde moderatie ook zijn deelname aan Garm op, een coalitie van bedrijven die zich belooft schadelijke online content aan te pakken. Maar na een uittocht van adverteerders omdat zij hun advertenties vertoond zagen bij porno en pro-naziberichten, keert X niet met hangende pootjes maar met 'vol enthousiasme' terug bij Garm.
X staat porno toe
X is 'toegewijd aan de veiligheid op onze wereldwijde dorpsplein en trots om onderdeel te zijn van de Garm-community', post het veiligheidsteam op het eigen platform. Waarom de socialmediadienst zijn deelname aan Garm een tijd terug opzegde, blijft onbenoemd. De reden om weer aansluiting te zoeken bij Garm evenmin. Socialmediakenners, waaronder vaktitel Socialmediatoday, weten het wel. X doet verwoede pogingen om het vertrouwen - en de euro's - van weggelopen of twijfelende adverteerders terug te winnen. De advertentie-inkomsten zijn gehalveerd sinds Musk de scepter zwaait, zei de grote baas vorig jaar.
Brand safety is en blijft het grootste probleem. Het gebrek aan menselijke moderatie en tekortschietende techniek resulteert al sinds eind 2022 in nieuwskoppen over nazicontent en andere schadelijke content op X. Musk, de meest gevolgde persoon op zijn eigen 'dorpsplein', is zelf ook niet vies van het delen van dubieuze complottheorieën. En pornografische content, iets waar vrijwel alle socialmediaplatformen streng tegen optreden om onder andere minderjarige gebruikers te beschermen en adverteerders die brand safety te garanderen? X besloot onlangs om porno toe te staan, mits de gebruiker kan bewijzen dat de content met toestemming van alle betrokkenen is gemaakt en gedeeld. In hoeverre X gaat slagen in die controle, is lastig te zeggen.
In hoeverre porno op het platform aansluit bij de normen en waarden van Garm evenmin. De coalitie, waar veel (internet)bedrijven bij zijn aangesloten, treden onder meer op tegen (dubieuze) pornografische content op sociale media. Op papier doet X dat ook, en zijn beleidsregels sluiten aan bij die van Garm. Hernieuwde aansluiting bij Garm kan X helpen bij het overtuigen van adverteerders dat het platform een brand safe-plek is om gebruikers te bereiken.
Meer maatregelen om vertrouwen te winnen
De terugkeer bij Garm is een opsteker voor Yale Cohen, een voormalig Publicis-topman die dit voorjaar bij X aan de slag is gegaan als Head of Brand Safety & Advertiser Solutions. Wat betekent dat hij verantwoordelijk is voor passende en veilige content voor adverteerders en gebruikers. Cohen werkt voor Linda Yaccarino, die ruim een jaar geleden door Musk werd aangesteld als ceo van X. Yaccarino was eerder de advertentiedirecteur van NBCUniversal en heeft in het afgelopen jaar verschillende maatregelen doorgevoerd om het vertrouwen van adverteerders terug te winnen. Al snel na haar aantreden introduceerde ze nieuwe brand safety-tools voor adverteerders, bijvoorbeeld.
Yaccarino bracht ook het brand council terug om grote merken (adverteerders) weer hun mening te laten geven over de gang van zaken op het platform. Van Musk had dat niet gehoeven; hij schafte de raad hoogstpersoonlijk af nadat hij eigenaar werd van X.
Musk ziet sowieso liever dat zijn platform, waar hij 44 miljard dollar voor betaalde, minder afhankelijk wordt van advertentie-inkomsten. X probeert daarom meer abonnementen te slijten aan gebruikers. Dat gaat nog niet zo voortvarend. Relatief weinig gebruikers zijn bereid om maandelijks een paar euro (of meer) te betalen om X met minder tot geen reclames te gebruiken en toegang te krijgen tot meer functies, zoals een blauw vinkje bij hun gebruikersnaam.