Premium

X staat in feite nu porno toe: wat betekent dat voor adverteerders?

5 vragen en antwoorden over de strategische wijziging van X (voorheen Twitter).

Afbeelding: Shutterstock

Socialmediaplatform X (voorheen Twitter) verruimt zijn algemene voorwaarden en staat voortaan seksuele berichten, afbeeldingen en video's toe. In feite opent het platform zo de deur voor het bekijken van en verdienen aan porno, stellen socialmediakenners. Wat betekent deze stap van X voor adverteerders? Vijf vragen en antwoorden.

1: Wat is er concreet veranderd?

X geeft gebruikers via zijn algemene voorwaarden nu officieel toestemming om pornografische content te delen, zowel van mensen als beelden die gegenereerd zijn door artificiële intelligentie (AI). De seksuele content moet wel met consent gemaakt en gedeeld zijn, benadrukt het platform. Accounts die porno delen op X, kunnen daar via een abonnementsmodel voor volgers ook geld aan verdienen. 

Tot vandaag stond X officieel geen pornografische content toe, maar werd het wel al jaren gedoogd. Sinds miljardair Elon Musk toen nog Twitter eind 2022 overnam en een groot deel van het personeel ontsloeg, is de hoeveelheid seksuele berichten op het platform erg gegroeid. Onder meer de Belgische toezichthouder CSA deed hier onderzoek naar en vond bijna vijfduizend 'problematische accounts'. 

Voor X is porno helemaal niet problematisch, zo blijkt uit de wijziging van de algemene voorwaarden. 

2: Komt er nu porno op X?

Dat mag, ja. Al werd seksuele content dus al jaren gedoogd, en is de moderatie op dit type content de afgelopen jaren verzwakt omdat Elon Musk het grootste deel van de moderators ontslagen heeft. Een officiële wijziging van de gebruikersvoorwaarden van X geeft makers van seksuele content in ieder geval echt de ruimte om pornografische berichten op het platform te delen zonder dat zij bang hoeven te zijn dat een moderator ingrijpt. Althans, zolang de persoon die het bericht deelt kan aantonen dat de porno met consent van alle betrokkenen gemaakt is. 

X zegt dat accounts die 'regelmatig' pornografische content delen hun accountinstellingen moeten aanpassen om te benadrukken dat zij gevoelige berichten delen. X verbergt hun berichten dan voor gebruikers die hebben aangegeven dat zij onder de achttien zijn én geen leeftijd ingevoerd hebben. Pornografische content mag niet gebruikt worden in de profielfoto en banner van de gebruiker, zo staat in de vernieuwde algemene voorwaarden.

De tijd moet uitwijzen of pornosterren (in spe) hun gevoelige beelden gaan delen op X.

3: Waarom omarmt X porno?

Het socialmediaplatform hoopt makers van pornografische content binnen te halen met de belofte dat zij geld kunnen verdienen aan het delen van hun berichten. Makers kunnen met een abonnement op X Premium (wat een paar euro per maand kost) namelijk instellen dat hun berichten alleen zichtbaar zijn voor volgers die - laten we zeggen - vijf euro per maand betalen. X kan een deel van de inkomsten opstrijken. Een verdienmodel dat geleend is van OnlyFans, het populairste online platform om geld te verdienen met seksuele content.

X deed in 2022 al onderzoek naar het toestaan van pornografische content om er geld aan te verdienen, zo bleek uit onderzoek van techsite The Verge. Het platform zette het plan in de ijskast toen bleek dat de moderatie op het bannen van kinderporno tekortschoot. Vandaag de dag is tachtig procent van het X-personeel ontslagen, waardoor er onder kenners grote twijfels bestaan of X nu wél daadkrachtig kan optreden tegen kinderporno en andere soorten verboden porno.

Experts hebben wel een vermoeden waarom X nu porno toestaat. De advertentie-inkomsten zijn naar schatting met vijftig procent gedaald sinds Elon Musk het platform eind 2022 overnam. Het alternatieve verdienmodel - het verkopen van abonnementen en blauwe vinkjes aan merken en gebruiken - levert nog maar weinig op. X heeft dus behoefte aan extra inkomsten.

4: Verschijnen er reclames bij pornografische berichten?

Dat is nog niet duidelijk. Merken kunnen in ieder geval aangeven dat hun advertenties niet vertoond mogen worden bij gevoelige content zoals porno of haatberichten. X heeft hier bijna een jaar geleden een vernieuwde brand safety-tool voor uitgebracht. In het begin werkte de tool ronduit slecht, en verschenen er reclames van bekende merken bij content die überhaupt verboden was (en is) op X. De afgelopen tijd zijn er voor zover bekend geen spraakmakende missers door de tool gemeld.

Merken kunnen via de brand safety-tool overigens ook aangeven dat hun reclames wél bij pornografische berichten vertoond mogen worden.

5: Komen er ook pornografische reclames?

Niet direct. Het advertentiebeleid van X is vooralsnog ongewijzigd en verbiedt (onder meer) reclames met pornografische content, chatwebsites rondom porno en penis- en borstvergrotingen. Een reclame met een blote vrouwenborst wordt - aldus X - ook geweigerd. De regels zijn in lijn met die van andere socialmediaplatformen, maar voelen bij X gedateerd omdat het platform nu wél pornografische content van gebruikers toestaat. Experts van onder meer Socialmediatoday kijken niet vreemd op als X zijn advertentiebeleid daarom ook gaat versoepelen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie