Overslaan en naar de inhoud gaan

PayPal wil eigen klantdata gebruiken voor nieuw advertentienetwerk

Het digitale betaalbedrijf heeft de voormalige advertentiedirecteur van Uber aangenomen om de nieuwe afdeling op te zetten.
PayPal
Afbeelding ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock
PayPal
Afbeelding ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock

De basis heeft PayPal in ieder geval in huis: het bedrijf gaat de data van zijn miljoenen klanten analyseren en gebruiken. Die data vergaart PayPal via klantaankopen en het algemeen gebruik van zijn diensten, waaronder de 'socialere betaalapp' Venmo. 

Adverteren buiten PayPal

PayPal startte in januari met een eerste advertentievorm, genaamd Advanced Offers. Die functie analyseert klantdata om Paypal-gebruikers gerichte aanbiedingen in de PayPal-app te sturen over kortingsacties rondom relevante producten. Een adverteerder betaalt PayPal alleen wanneer de klant daadwerkelijk het product koopt. 

De nieuwe reclamevorm wordt anders. PayPal wil adverteerders reclames op basis van klantdata verkopen die zij op andere digitale platformen kunnen plaatsen, vertelt Grether aan The Wall Street Journal. Niet alleen op websites, maar bijvoorbeeld ook via connected tv. Adverteren binnen PayPal blijft natuurlijk ook mogelijk. 

PayPal gaat de data van zijn vierhonderd miljoen klanten automatisch verzamelen, meldt een woordvoerder. Klanten die hier bezwaar tegen hebben, kunnen een opt-out gebruiken.

De advertentietak moet PayPal helpen om betere financiële resultaten te boeken. In januari ontsloeg het bedrijf negen procent van zijn personeel om kosten te besparen en werd er weinig omzetgroei voor 2024 voorspeld. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in