Webads: alleen vertoonde banners afrekenen
Het zinloos leveren van niet zichtbare impressies is al jaren een discussie in de online mediawereld. De term ‘impressie’ pretendeert dat er sprake is van een zichtbare vertoning, terwijl de praktijk weerbarstiger is. Vele impressies die wel op de afrekening staan, zijn voor het bereik nooit zichtbaar geweest. Uit recente benchmark cijfers van MeMo² op basis van zo’n 500 miljoen impressies blijkt bijvoorbeeld dat 40% van alle ingekochte impressies nooit een fatsoenlijke vertoning krijgt.
Tot nu toe was het afrekenen voor vertoningen alleen mogelijk met ingewikkelde afrekenmodellen achteraf. De stap die WebAds nu zet, maakt dit in principe overbodig. Het online advertentienetwerk ontwikkelde in samenwerking met haar technische partner Adsolutions een techniek waarmee een advertentie uiting pas wordt opgevraagd bij de adserver als de eerste pixel in beeld is. Adverteerders krijgen zo de garantie dat bezoekers van een website de banner advertenties daadwerkelijk hebben kunnen zien.
Webads verwacht dat alle uitgevers in haar netwerk deze zogeheten 0% waste tag de komende weken zullen invoeren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaTjeerd Kooij, managing director WebAds Nederland, noemt de hierdoor gerealiseerde verbetering in visibility 'een logische stap. Adverteerders vragen steeds vaker om advertentiecampagnes alleen op zichtbare posities te vertonen, of af te rekenen op basis van de zichtbaarheid. Dat is een terechte vraag. Advertenties die niet in beeld zijn geweest, hebben geen effect voor de adverteerder. Niemand heeft ze immers gezien en er kan niet op worden geklikt. Wij begrijpen dus de vraag om af te rekenen op basis van wat echt zichtbaar is geweest, maar we vinden dat eigenlijk de omgekeerde wereld.’
De' 0% waste tag' maakt adverteren op internet transparanter en daarmee betrouwbaarder, aldus Kooij, die overigens niet verwacht dat het bedrijf nu omzet misloopt doordat het niet langer in staat is advertenties in rekening te brengen die niet zichtbaar zijn geweest. 'Doordat wij de zichtbaarheid van de banners kunnen garanderen, verwacht ik meer vraag naar onze bannerposities.’
Daarbij komt dat de gegarandeerde zichtbaarheid de ingekochte advertenties waardevoller maakt. 'Momenteel is het zo dat een deel van de banner inventory niet zichtbaar is. Adverteerders weten dat en verwerken dit in de korting die ze bedingen. Korting geven voor advertenties die niet zichtbaar zijn, is nu niet meer nodig.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid