Overslaan en naar de inhoud gaan

Irritatie over vertraging nieuwe Jic Stir

Directeur Jic Stir: ‘Ik begrijp dat we niet voorzien in wat de afnemers verwachten.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In juni vorig jaar presenteerde Jic Stir de langverwachte opzet van het nieuwe onlinebereikonderzoek, dat was uitgewerkt door ComScore en Intomart GfK. Aangekondigd werd dat de nieuwe cijfers al de volgende maand zouden worden geleverd.

related partner content for mobile comes here

Deze verwachting werd spoedig bijgesteld tot eind november, maar ook dat bleek niet haalbaar. Aan de integratie van twee onderzoekspanels, zoals Comscore en Intomart GfK dat hadden uitgedacht, bleken veel meer haken en ogen te zitten dan gehoopt.

Intussen zijn de problemen zijn nog steeds niet opgelost en moet Jic Stir het nog altijd doen met het oude ‘onderzoek’, de Webmeter. Onder adverteerders en exploitanten leeft veel onvrede over de oplopende vertragingen.

De vertragingen zijn ook Jic Stir zelf een doorn in het oog.

Stir-directeur Frans Kok: ‘Wellicht hadden we een kant-en-klare tool moeten kiezen. Ik begrijp dat we niet voorzien in wat de afnemers verwachten.’

Alternatieven
Nu Jic Stir nog altijd niet het nieuwe online bereiksonderzoek kan leveren, komen alternatieven in beeld.

De Amsterdamse start-up Wakoopa heeft sinds drie weken een project lopen met een alternatief bereiksonderzoek, waar diverse online advertentienetwerken (o.a.Adfab, Mannenmedia en NDC Mediagroep) aan meedoen.

Wakoopa werkt samen met onderzoeksbureaus zoals TNS en heeft een eigen panel van tienduizend mensen van wie het onlinegedrag tot in detail wordt gemonitord.

Deze cijfers zijn de volgende dag al beschikbaar.

Geketend
Kok is bekend met -, en onder de indruk van de door Wakoopa ontwikkelde methodiek. Maar Jic Stir is contractueel gebonden aan de combinatie Intomart GfK en Comscore. ‘Dat contract, dat loopt tot 2015 en kunnen we uiteraard niet zomaar ontbinden.’

Meer uitgebreide verslaggeving over dit onderwerp in Adformatie (8 februari).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in