Irritatie over vertraging nieuwe Jic Stir
In juni vorig jaar presenteerde Jic Stir de langverwachte opzet van het nieuwe onlinebereikonderzoek, dat was uitgewerkt door ComScore en Intomart GfK. Aangekondigd werd dat de nieuwe cijfers al de volgende maand zouden worden geleverd.
Deze verwachting werd spoedig bijgesteld tot eind november, maar ook dat bleek niet haalbaar. Aan de integratie van twee onderzoekspanels, zoals Comscore en Intomart GfK dat hadden uitgedacht, bleken veel meer haken en ogen te zitten dan gehoopt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaIntussen zijn de problemen zijn nog steeds niet opgelost en moet Jic Stir het nog altijd doen met het oude ‘onderzoek’, de Webmeter. Onder adverteerders en exploitanten leeft veel onvrede over de oplopende vertragingen.
De vertragingen zijn ook Jic Stir zelf een doorn in het oog.
Stir-directeur Frans Kok: ‘Wellicht hadden we een kant-en-klare tool moeten kiezen. Ik begrijp dat we niet voorzien in wat de afnemers verwachten.’
Alternatieven
Nu Jic Stir nog altijd niet het nieuwe online bereiksonderzoek kan leveren, komen alternatieven in beeld.
De Amsterdamse start-up Wakoopa heeft sinds drie weken een project lopen met een alternatief bereiksonderzoek, waar diverse online advertentienetwerken (o.a.Adfab, Mannenmedia en NDC Mediagroep) aan meedoen.
Wakoopa werkt samen met onderzoeksbureaus zoals TNS en heeft een eigen panel van tienduizend mensen van wie het onlinegedrag tot in detail wordt gemonitord.
Deze cijfers zijn de volgende dag al beschikbaar.
Geketend
Kok is bekend met -, en onder de indruk van de door Wakoopa ontwikkelde methodiek. Maar Jic Stir is contractueel gebonden aan de combinatie Intomart GfK en Comscore. ‘Dat contract, dat loopt tot 2015 en kunnen we uiteraard niet zomaar ontbinden.’
Meer uitgebreide verslaggeving over dit onderwerp in Adformatie #3 (8 februari).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid