Overslaan en naar de inhoud gaan

Goodvertising!

Normaliter ben ik niet zo van het bloggen over één bepaald boek, maar voor Goodvertising van Thomas Kolster maak ik graag een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al bij de eerste zin van het boek heeft Kolster mij te pakken. Hij zegt: ‘I don’t like most advertising. In fact I hate 99% of it’. Ik werk ondertussen ruim 20 jaar in de wondere wereld van marketingcommunicatie, en heb er al die jaren altijd een haat-liefde verhouding mee gehad. Ik heb een soortgelijke uitspraak ooit gedaan in een ‘afscheidsinterview’ in de Adformatie, toen ik het reclamevak verruilde voor de baan in de muziekindustrie. Het reclamevak is zonder enige twijfel het mooiste vak ter wereld, maar tegelijkertijd wordt er door ons reclamemakers ook een enorme hoeveelheid overbodige onzin geproduceerd. Wat Goodvertising tot zo’n heerlijk boek maakt, is dat het de hele 250 pagina’s lang draait om die 1% reclame; om constructieve communicatie die laat zien dat de reclamewereld een enorme positieve maatschappelijke potentie vertegenwoordigt. Kolster laat op een ruim formaat en in full colour honderden voorbeelden van super inspirerend creatief werk – bekend en onbekend - de revue passeren. Van Chipotle’s Back to the Start tot de Support Scent van Guide Dogs Australia, van Asics Boots against racism tot Casa Do Zezinho’s Half for Happiness, en van Aicmed’s Meltdown tot de Car Recycling Drop Box van VW. Ze staan er allemaal in. Handig gerubriceerd in verschillende hoofdstukken die de verschillende aspecten van Goodvertising – bijvoorbeeld Compassion, Simplicity, Generosity en Transparency - laten zien. Wat alle verschillende uitingen met elkaar gemeen hebben, is dat ze expliciet bijdragen aan de verwording van een betere, mooiere, eerlijke, gelukkigere wereld. Het gaat om marketingcommunicatie – commercials, advertenties, guerrilla’s - van merken en NGO’s, die aandacht vragen voor hun maatschappelijke activiteiten. Het optimistische geluid van Goodvertising heeft mij oprecht geraakt en positieve energie gegeven. Het is niet alleen hartverwarmend om zo veel voorbeelden van maatschappelijk verantwoorde en betrokken bedrijven te zien; het deed me vooral ook beseffen wat we als reclamemakers maatschappelijk allemaal kunnen betekenen, en hoe belangrijk creativiteit maatschappelijk eigenlijk is. Wij kunnen écht een verschil maken. Wij kunnen maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid – door middel van creatieve communicatie - daadwerkelijk naar een hoger plan tillen. Een heerlijk en prachtig vooruitzicht! Goodvertising is een bron van ‘goede’ inspiratie en intentie. Wat mij betreft belandt het dan ook als ‘onmisbaar’ op het bureau van élke reclamemaker in Nederland.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in