‘Vuurwerk nodig om kwade geesten te verdrijven’
Misschien neemt Levi wel wat voetzoekers mee, als dagvoorzitter van de Nationale Dag Financiële Marketing, 3 december aanstaande. Het congres heeft dit jaar als onderwerp ‘Uit het Dal’ meegekregen.
De financiële sector op dit moment vooral bezig met het likken van de wonden. Levi: ‘Dit heeft vanzelfsprekend ook effect op de financieel marketeers.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Financiële instellingen nemen nog te weinig een relevante propositie in. Levi: ‘Het communicatievolume is maar liefst met 70 procent
afgeroomd. Voor een deel komt dat door de crisis, waardoor bezuinigingen noodzakelijk zijn, maar voor een deel ook omdat men niet weet wat men zou moeten communiceren.’
Volgens Levi is voor alle spelers in de financiële sector echter noodzaak om nu uit het dal te klimmen. ‘De vraag is alleen hóe. Intern is men er volop mee bezig, reorganisaties worden doorgevoerd, maar er is nog weinig zichtbaar of tastbaar gemaakt voor de buitenwereld. Ondertussen schreeuwt de markt om oplossingen.’
Uit het dal klimmen moet op eigen kracht, niemand biedt hulp. Maar de ogen zijn wel gericht op diezelfde marketeer. Voor het eerst wordt het maken van business, het herstellen van vertrouwen en het (her)winnen van klanten een leidende strategie. Volgens Levi krijgt de financiële marketeer ongevraagd datgene wat hij/zij al jaren vraagt: initiatief en heft in handen om zijn financiële partij uit het dal te laten komen.
Levi spotte een paar opvallende campagnes: ‘De “Eerlijk over Later” campagne van Aegon is bijvoorbeeld consistent en gericht op de lange termijn. En de ASR-campagne is een prachtig charme-offensief waarin het concern zich toont als een persoonlijke verzekeraar met een krachtige verwijzing naar de adviseur. Ook InShared heeft een boeiende propositie ingenomen.’
Maar voor de rest blijft het stil. Wat denken jullie, zijn deze campagnes een voorbode van veel mooie marketingontwikkelingen in de financiële sector, of blijven het uitzonderingen?
Aanmelden voor de Nationale Dag Financiële Marketing kan overigens nog steeds. Sprekers zijn onder andere Jeroen Smit (auteur van Het Drama Ahold en De Prooi), Isabelle Conner (global head of marketing ING Group), Marcel Evertsen (Hoofd Commerciele Communicatie AEGON), Suzanne Swinkels en Emilie Huber (partners Branddocters), Felix Tenniglo (directeur InShared), Jaap van Ginneken (hoogleraar massapsychologie), Hans Hagenaars (ING) en Roland v Kralingen (Innoa).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid