Overslaan en naar de inhoud gaan

Griepprik en de macht van social media

Vorige week heb ik een presentatie over social media gegeven naar aanleiding van mijn nieuwe boek ‘Twitteren op je werk’. Ik had de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste mensen ageren tegen de communicatie van de overheid en het zwakke optreden van minister Klink. Ik heb daar vraagtekens bij. Natuurlijk zijn er veel verbeteringen mogelijk, maar juist Klink is de afgelopen maanden redelijk consistent in zijn boodschap geweest. Juist de media er omheen waren steeds aan het schommelen. In het begin was er in de media een soort paniek, daarna vond men de minister te zwaar reageren met het inkopen van zoveel vaccins (zou zelfs sprake zijn van een band met de farmaceutische industrie). En nu de eerste griepdoden bekend zijn, zou de minister weer te laconiek reageren. Raar hoor.

related partner content for mobile comes here

Hoewel ik een groot fan ben van de social media en internet, zie ik hier een van de negatieve kanten van de opkomst van deze media. Eens te meer blijkt dat iedereen op internet gelijk is. Niet je CV doet ertoe, maar de kracht waarmee je je verhaal brengt. Dus een commissie van 32 professoren in de gezondheidzorg wordt op internet makkelijk overtroefd door een verpleegster of zelfs een leek die met enthousiasme haar of zijn verhaal brengt, wiens bericht daarna wordt doorgestuurd naar vrienden en bekenden. De reguliere media nemen dat gedrag over. Van de week op ‘Goedemorgen Nederland’ - reeds bekend van het geruchtmakende interview met Pieter Lakerman - werd nu een huisarts aan het woord gelaten die uitspraken deed over de samenstelling van de griepprik, waar deskundigen de slappe lach van zouden krijgen. Alleen, kwamen die deskundigen niet aan het woord en de huisarts wel. En Nederlanders zijn dol op klokkenluiders en tegendraadse sprekers. Wat het effect nog versterkt.

Het resultaat? Ondanks de zorgen over de Mexicaanse griep en baarmoederhalskanker kiezen veel mensen ervoor om zich niet in te laten enten. Want met de onzekerheid gaan mensen op internet op zoek naar meer informatie. En zo vinden ze nog meer, deels elkaar tegensprekende berichten. Van deskundigen en leken.

Dan treedt een ander mechanisme in werking. Als mensen verschillende meningen hoort die elkaar deels tegenspreken, worden ze onzeker en afwachtend. Onzekere mensen in verwarring komen niet in actie maar wachten af. Het zekere voor het onzekere nemend (lees Heath & Heath en Paul Postma). En omdat men in deze democratische maatschappij veel minder geloof hecht aan deskundigheid, wetenschap en politiek, is het veel moeilijker geworden om meningen af te wegen. En kiest men er voor geen griepprik te nemen. Terwijl je er een vervelende ziekte mee zou kunnen voorkomen. Waren we vroeger verbaasd dat ouders in de ‘bible belt’ hun kinderen injecties ontzegden, nu blijkt 60 procent van de Nederlandse bevolking dit gedrag te vertonen. Een situatie waar we ons als communicatiespecialisten snel in zullen moeten verdiepen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in