Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebrekkige communicatie droeg bij aan chaos Haren

Gebrekkige communicatie heeft een belangrijke rol heeft gespeeld bij het uit de hand lopen van Project X in Haren in september 2012. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Cohen schrijft in zijn rapport: ‘Uit gesprekken die door onze commissie met vertegenwoordigers van de media zijn gevoerd, blijkt dat deze onheldere communicatie als weifelend is ervaren, wat hun belangstelling voor wat er in Haren ging gebeuren eerder aanwakkerde dan deed afnemen. In zulke omstandigheden is er juist grote behoefte aan duidelijkheid en heldere kaders. Die waren er niet.'

related partner content for mobile comes here

Cohen somt een aantal pijnpunten in communicatie op. Allereerst ontbrak het aan een plan, waardoor de communicatie niet goed was. Politie en gemeente verschilden daarbij van mening over de te volgen communicatiestrategie en slaagden er niet in die gezamenlijk te ontwikkelen en uit te voeren.

Te gemakkelijk ook is vanuit het idee van “open communicatie” aan de pers verteld dat er misschien wel een noodverordening zou komen. Vanuit oogpunt van crisiscommunicatie was het niet verstandig daarover te spreken. Dit bleek voor veel jongeren het signaal dat het weleens ‘groot’ kon worden in Haren.

Ook onvoldoende overtuigend was de uitspraak van de burgemeester dat er geen feestje zou komen, terwijl er vervolgens wel de indruk werd gewekt dat er misschien wel een alternatief feest georganiseerd zou worden.

Ook de communicatie vanuit de gemeente Groningen (die neerkwam op: “welkom in Groningen”) droeg niet bij aan een eenduidig beeld, aldus Cohen.

Lees een eerder verslag van een bijeenkomst aan de UvA over de rellen in Haren. De conclusies komen goeddeels overeen met die van Cohen

De rapporten van de commissie-Cohen zijn op de te lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in