TomTom schrijft pitch uit


Caroline Fisher, Vice President Communications bij TomTom, zegt desgevraagd geen commentaar te kunnen geven.
Hetzelfde geldt voor DDB & Tribal Amsterdam, TBWA\Neboko en Pool Worldwide, drie Nederlandse bureaus die hoogstwaarschijnlijk op de longlist met in totaal zeven bureaus staan.
DDB & Tribal Amsterdam behaalde in het verleden grote successen voor Philips, waar Gary Raucher negen jaar werkte voordat hij, afgelopen najaar, Senior Vice President Marketing bij TomTom werd.
TBWA\Neboko werkte van 2001 tot 2007 voor TomTom, en Pool Worldwide heeft de afgelopen jaren verschillende campagnes voor het merk gemaakt.
In Adformatie vertelde Raucher in september 2012, kort na zijn aantreden bij TomTom, dat hij was aangesteld om alle aspecten van marketing tot leven te brengen.
Op de vraag wat hem dreef om na Philips opnieuw bij een in zwaar weer verkerend bedrijf te gaan werken, antwoordde hij: 'Er liggen veel kansen bij TomTom. Wat ik wil doen is de marketingcompetenties meer benutten en de bijbehorende disciplines dieper verankeren in de organisatie. TomTom zet net als Philips in op innovatieve producten. Bij Philips heb ik veel kennis opgedaan over de consumentenmarkt, waarmee ik de marketing binnen TomTom steviger gestalte ga geven. Dat betekent de opbouw van een volledig geïntegreerd marketingteam, dat slimmer inspeelt op de ontwikkelingen in de breedte, maar vooral in het digitale marketingveld. Dat vergt een verandering van de organisatie.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Ook zei Raucher dat de naamsbekendheid van TomTom weliswaar groot is, maar dat de affiniteit met het merk beter kan, door een relevante merkpositionering te vinden.
'TomTom wordt nu nog vooral gezien als een verkoper van portable navigatiesystemen, maar wij zijn veel meer dan dat. De kunst is nu die verschillende kanten van TomTom te laten zien.'
Bij Philips won Raucher - met wat toen nog Tribal DDB heette - elf Lions, waaronder twee opeenvolgende keren een Grand Prix.
Gevraagd wat we van hem kunnen verwachten bij TomTom, klonk het antwoord veelbelovend:
'Mijn doel is nooit het winnen van awards, maar het behalen van zakelijke doelstellingen. Ik vind dat creativiteit essentieel is om dit te bereiken. Bij TomTom gaan we zeker creatief werk maken, en ik hoop dat de industrie dit zal herkennen.'
Nog deze week wordt naar verluidt de shortlist bepaald. TomTom heeft blijkbaar haast om met een nieuwe campagne te komen.
Vorige week maakte het navigatiebedrijf de cijfers over 2012 en de verwachtingen voor dit jaar bekend. Met name door de lastige consumentenmarkt zag TomTom de inkomsten met 17 procent afnemen tot 1,06 miljard euro.
Voor dit jaar voorziet de onderneming een verdere daling tot tussen de 900 en 950 miljoen euro, meldde het bedrijf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid