Overslaan en naar de inhoud gaan

Nissan vernedert Porsche vanuit eigen kracht.

Niets is zo makkelijk om jezelf als challenger neer te zetten door af te geven op de concurrent. EasyJet deed het. RouteMobiel ook en er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanuit eigen kracht de gevestigde orde aanvallen is velen malen moeilijker dan te hakken op de tekortkomingen van de concurrent. Je neemt een enorm risico en je zult alles wat je zegt keihard moeten onderbouwen met harde bewijzen. Maar als je dat kunt waarmaken, maak je een enorm statement. Nissan ging de uitdaging aan, fileerde Porsche en maakte er vervolgens gehakt van. Vanuit eigen kracht.

related partner content for mobile comes here

Nissan, u kent ze wel van nietszeggende Stanza's, Almera's en Primera's, heeft al jaren een sportief topmodel. De Skyline GT-R genaamd. Op de UK na onbekend, omdat de wagens tot voor kort alleen rechtsgestuurd leverbaar waren. De opvolger, kortweg GT-R genaamd, wordt wel in heel Europa geleverd. De introductiecampagne is er een om van te smullen en bereikte wat mij betreft het afgelopen weekend het hoogtepunt..

De doelstelling van de introductie was duidelijk. Laat iedereen weten dat supersportwagen prestaties niet langer voorbehouden zijn aan een eliteclubje, maar voor een veel breder publiek bereikbaar zijn geworden. Hoe gaan we dat doen? Door Koning Porsche, al jaren heer en meester in het sportwagen-segment, tot op het bot te vernederen volgens een vlijmscherpe strategie.

Het begon rustig. In de eerste berichten, die ten tijde van de ontwikkeling de wereld in werden gestuurd, werd voorzichtig gemeld dat de GT-R de 23 kilometer lange Nordschleife van de Nurburgring zou moeten kunnen afleggen in een tijd onder de 7 minuut 30. Het record stond op 7:40 en op naam van een... Porsche GT3, een auto die tweemaal zo duur is. Gereden door Walter Rorhl, de ongekroonde koning van de Groene Hel, zoals het circuit wel wordt genoemd. Reden voor Porsche om zich een beetje zorgen te gaan maken, maar het bleef stil vanuit het Duitse kamp.

Na dit speldeprikje, volgde de eerste steek. Nissan toog naar de achtertuin van het Duitse merk en deed wat het beloofde. Het zette een tijd op de Ring neer, die ruim 11 seconden sneller was dan het oude record van Porsche. En dat alles met een standaard auto. De Koning werd wakker en reageerde als door een wesp gestoken. Porsche betichtte Nissan van vals spel. De wagen zou niet standaard zijn. Porsche kocht een GT-R, stopte er zijn beste testrijder in en liep daarmee regelrecht in de zorgvuldig gezette val. Natuurlijk slaagde Porsche er niet in om de tijd te rijden. Stel dat ze dat wel hadden gedaan! Maar door te reageren, hadden ze de bal op de stip voor eigen doel gelegd. Nissan schoot hem vervolgens keihard in de touwen door alle kopers van een GT-R, fabrikanten incluis, een rijvaardigheidscursus aan te bieden om ook het maximale uit de auto te halen. Porsche werd niet met naam genoemd, maar tussen de regels door was het in vetgedrukte kapitalen te lezen. Hoezo lef! De maanden die daarop volgden werd het record keer op keer scherper gezet. De snellere en onlangs geïntroduceerde V-Spec versie bracht het tot op één seconde van de bijna zevenhonderd duizend euro kostende Porsche Carrera GT, ruim vier keer zo veel als een GT-R! Ondertussen kreeg Porsche ook wat interne probleempjes door de mislukte overname van het Volkswagen concern.

Voor Nissan was dat echter geen excuus om het wat rustiger aan te doen Afgelopen weekend werd de dolk in het hart van de geplaagde Duitse fabrikant nog even een kwartslag gedraaid. Nissan koos voor een sinistere, minimalistische stand tijdens het Festival of Speed. Andere fabrikanten, Porsche incluis, pronkten met dure megastands, maar het was de GT-R stand die eruit sprong. Matzwart gespoten gestapelde zeecontainers op een vloertje waarop duidelijk rubbersporen zichtbaar waren.Op de containers stonden teksten als " We are intruders" , "Fear change" en "Be were you shouldn't be." Op het dak van de getoonde GT-R modellen stond "More balls than badge." te lezen. Het missie-statement, dat eveneens te lezen was in een scherp stuk kopij, maakte duidelijk waar Nissan mee bezig is. "We are not here to end your story, but to start our own."

Kom maar op met voorbeelden van andere challengers, die vanuit eigen kracht de gevestigde orde een pak slaag geven! En ongetwijfeld zullen een aantal Porsche rijders het ook niet kunnen laten om te reageren!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in