Zorgt wijziging Telecomwet voor prijzenoorlog?
Alice, Ben en HetNet doen het al, maar vanaf morgen moet iedere aanbieder van internet- en telefonie-abonnementen zijn klanten een maand opzegtermijn gaan aanbieden. En daarmee komt een #3" title="einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen">einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen.
Gisteren voorspelde de Telegraaf dat de wijziging tot een nieuwe prijzenoorlog zal leiden. Consumenten zouden immers honderden euro’s over jaar kunnen besparen als ze zouden wisselen van aanbieder. Ben Woldring, eigenaar van onder andere internetten.nl en totaalwijzer.nl, voorspelde in de krant ‘een ongekend gevecht om de klant en een daarmee gepaard gaande prijzenslag, nu talloze klanten opeens zo vrij zijn als een vogeltje.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Een prijzenoorlog zou slecht nieuws betekenen voor aanbieders van dure jaarabonnementen, die ook nog eens kampen met een gebrekkige klantenservice.
Ik ben dus benieuwd hoe de verschillende aanbieders gaan reageren. Her en der zie je al aanbiedingen voorbij komen (Zo stopt Online Tele2 al een week de concurrenten in papieren zakken), maar ik heb nog helemaal geen post van bijvoorbeeld mijn huidige internetaanbieder (UPC) gekregen.
Wat is wijsheid? Landelijk de beuk erin, een leuk persoonlijk aanbod aan je bestaande klanten doen, of geen slapende honden wakker maken?
Wordt het een proactieve strategie, of een telefoontje achteraf - zoals ik van KPN kreeg, toen ik mijn kabel had opgezegd?
Wat zou bijvoorbeeld KPN nu moeten doen? Alfred Levi van 3MO: ‘Aanbieders zouden in principe altijd moeten werken aan klantenbehoud. De relatie met bestaande klanten wordt door veel te veel aanbieders als vanzelfsprekend aangehouden. Pas als ze klanten gaan verliezen komen ze in actie en zijn ze veel te laat. Alsof je pas in een relatie met een goede vriend of vriendin gaat investeren als deze na jaren van geen contact besluit het contact helemaal te verbreken! In dit geval is "behoud" een typisch geval van eigenlijk te laat. Investeren "in het merk" is namelijk de foute strategie, je moet investeren in de klant. En dat betekent dat in elke relatie, al dan niet stilzwijgend te verlengen, het behoud en versterken van de relatie centraal staat. Dus in het geval van KPN zou, normaliter, een proactieve behoud strategie het beste zijn. Maar daarvoor is het nu te laat. Als relatie zou ik nu minimaal verwachten iets persoonlijks van ze te horen. Anders ga ook ik op zoek naar die betere value optie.’
Wilfried Gradus, manager marketing & sales Alice: ‘Vanaf onze introductie in augustus 2007 bieden we de consument al de mogelijkheid om per maand op te zeggen. Dat onze concurrenten ook nu moeten voldoen aan de maand opzegtermijn vind ik vanuit concurrentieperspectief een hele gezonde zaak. Ik verwacht dat veel klanten die nu aan dure jaarcontracten vastzitten, nu gaan bewegen en een keuze gaan maken voor een internetserviceprovider die kwaliteit biedt voor een scherpe prijs.’
Echter: ‘Ik verwacht geen heuse prijzenoorlog in de markt. De teneur van de opmerking van Ben Woldring in de Telegraaf van gisteren is dat er grote prijsverschillen zijn in min of meer vergelijkbare pakketten. Deze prijsverschillen zullen zeker minder worden en er zullen meer acties en promoties komen om in te springen op de bewegende klant. Daarnaast zullen de aanbieders nog meer aandacht gaan geven aan klantloyaliteit en aan een perfect werkende dienstverlening, dit laatste om churn te voorkomen. Het werken aan klantloyaliteit en een perfect werkende dienstverlening is al geruime tijd een van onze grote prioriteiten.’
En Ben Kerkhof, ceo Vergelijk.nl: ‘We hoopten al heel lang dat deze wetswijziging zou komen. De consument komt steeds meer in de driverseat. Aanbieders zullen zich meer moeten gaan richten op de langetermijn. Ik geloof niet dat er een prijzenoorlog komt. Misschien heel even. Maar uiteindelijk zie je balans. Dat zie je namelijk nu ook al gebeuren in Groot Brittannië, waar de maatregel al eerder werd ingevoerd.’
Kerkhof dook even in de statistieken in om te kijken of consumenten al begonnen zijn met vergelijken. Kerkhof: ‘Er zijn nog geen veranderingen in de hoeveelheid zoekopdrachten naar nieuwe GSM- en internetcontracten. Onze categoriemanager verwacht echter dat vanaf 1 juli, wanneer men wel makkelijk van contract kan veranderen, de hoeveelheid zoekopdrachten enorm zal toenemen.’
Wat denken jullie, start morgen een nieuwe prijzenoorlog? Zo ja, wat is de beste strategie om als winnaar uit de bus te komen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid