Overslaan en naar de inhoud gaan

De multibrandingstrategie van Rabobank

Tijdens de SWOCC-bijeenkomst van afgelopen dinsdag was er naast het Philips-merkenverhaal ook het verhaal van de Rabobank. In tegenstelling…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens de -bijeenkomst van afgelopen dinsdag was er naast het ook het verhaal van de Rabobank. In tegenstelling tot Philips heeft de heel veel merken, waarvan de meeste mensen niet eens weten dat ze onder de Rabobank vallen.

related partner content for mobile comes here

Zoals , Freo, Moviq, Sarasin (Zwiterse bank voor de welgestelden), (deelneming 39 procent) en natuurlijk . Allen vallen onder Rabobank Groep en opereren naast het merk Rabobank. Joost Augusteijn, verantwoordelijk voor het merkbeleid: ‘Wij hanteren het Heineken-model; een multibrandingstrategie. Veel merken zijn specialist op een bepaald terrein, hebben een andere positionering en bieden toegevoegde waarde. (of, zoals het op de site staat: Dit draagt bij aan het bereiken van de gewenste klantwaarde en continuïteit van de Rabobank Groep, EE). Als we via een Limburgs bouwfonds aan meer opdrachten in die regio kunnen komen, gebruiken we dat merk.’

Een Rabo regio-commissaris in de zaal was verbijsterd: ‘Ik was laatst op een speciale Rabobank-dag en daar werd niets gezegd over al die merken. Het ging om het Rabo-gevoel. Je zou zoiets juist verwachten bij de ING, maar niet bij een bank als de Rabo.’
Augusteijn: ‘De Rabobank is ook ons hoofdmerk. En bij productmerken als Rabo Mobiel, Rabo generatiehypotheek en de Rabobank Wielerploeg kiezen we voor de toevoeging. Maar soms is het beter om voor een nieuw merk te kiezen, als je het hebt over een ander segment of andere positionering. Dat helpt ook het hoofdmerk.’

Merken concurreren ook met elkaar en dat is de bedoeling. Jonge starters worden bij een Rabobank-filiaal dus niet doorverwezen naar Bizner, alhoewel dat merk onder dezelfde paraplu opereert. Joost had in dat kader wel een nieuwtje: ‘Binnenkort wordt bij de filialen ook Interpolis aangeboden als ‘Interpolis, verkrijgbaar bij de Rabobank’.

Augusteijn: ‘Overigens kiezen we in het buitenland wel vaak voor het merk Rabobank, met name bij de ouderwetse food & agribanken die we overnemen. Sommige banken staan op de nominatie Rabobank te worden.’

Augusteijn had een leuke anekdote: ‘De Rabobank wilde lange tijd geen miljonairs, daar was een andere bank voor. Dat komt van vroeger: we waren een coöperatie en droegen met z’n allen het risico. Dat werd lastig als 1 iemand veel meer geld in bracht dan de anderen; een te groot risico. Natuurlijk zijn miljonairs tegenwoordig van harte welkom.’

Is zo’n merkstrategie niet gewoon een ‘luiheid’, een veilige keuze? Augusteijn, met een knipoog naar het verdwijnen van het merk Postbank: ‘Minder merken kan efficiënt zijn, maar niet altijd effectief. Submerken zijn in hun eigen omgeving effectief.’

Giep Franzen gaf toe het besluit van de ING verdedigd te hebben. ‘Op basis van kostenplaatsen was het een logische keuze. Maar het heeft pijn veroorzaakt, en er is nog een lange weg te gaan.’

Franzen: ‘Ik denk dat het hoog tijd is dat we meer oog krijgen voor de corporate brands en hun identiteitskwesties. Wellicht ligt daar een onderzoekstaak voor SWOCC.

Submerken werken dus redelijk autonoom en zijn volgens Rabobank in hun eigen omgeving effectiever dan 1 hoofdmerk, maar ik kan me goed voorstellen dat er af en toen ook overlap is, zodra je je positionering een beetje uit het oog verliest.
Neem een Robeco-submerk als Younique, zoiets zou toch ook makkelijk onder de Rabobank kunnen vallen. Augusteijn, na de presentatie: ‘Dat merk hebben we stopgezet. De doelgroep, jonge Robecoklanten, wilden namelijk niet bij Younique, maar bij Robeco horen. Ze waardeerden de directheid van Robeco, en Younique was onduidelijk. Het werkte niet. Rabobank heeft Robeco toen ook teruggefloten. Onze merken kunnen submerken ontwikkelen, maar Rabobank kijkt van een afstandje wel mee.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in