Premium

Chris Onsman (BridgeFund): 'De ideale fintech heeft alles kapot geautomatiseerd, maar kleine ondernemers willen menselijk contact'

Gesprek over vertrouwen, razendsnelle financiering en optimisme als vertrekpunt. 'We willen dingen veranderen met een grote glimlach.'

Chris Onsman
beeld: Wouter Boon

Chris Onsman begon zijn carrière als creatieve copywriter bij een reclamebureau. Tot zijn teleurstelling werden er veel goeie ideeën afgeschoten door de klant. Zo kwam hij aan klantzijde terecht. Het werd BridgeFund, het platform voor ondernemers dat de vraag en het aanbod van kapitaal bij elkaar brengt. Onsman is brandmanager bij de financierder. 

Toen ik hier net binnenkwam dacht ik; het lijkt hier wel een clubhuis…

‘Ja, dat is wel typerend voor BridgeFund, wij willen als merk heel anders zijn dan de status quo in de financiële wereld. We zijn eigenlijk het tegenovergestelde van een bank. Dat vindt zijn oorsprong in onze cultuur; een bedrijf dat alles wat een beetje statig is, wil vermijden.’

Je begon in de reclame, hoe was dat?

‘Het kwam op mij over als één grote speeltuin, waar je alleen maar leuke dingen kon doen. Maar als je er dan wat langer in zit, kom je erachter dat het toch wel iets anders werkt. Er was eigenlijk steeds minder tijd om na te denken over wat echt tof was. En de toffe dingen haalde niet altijd de eindstreep of werden uiteindelijk niet gemaakt. Dat vond ik wel een beetje frustrerend.’

Waar ligt dat aan?

‘Meerdere facetten. Een ding is dat het verkopen van een idee een zekere kunst is. Je moet iemand die niet met creativiteit is grootgebracht meenemen in wat een creatief, soms nog wat abstract idee kan betekenen voor zijn bedrijf. En soms probeer je een probleem op te lossen, dat niet het echte probleem is. Daar kom je dan gaandeweg samen achter. Tenminste, dat hoop je, maar gebeurt meestal niet.’

Dan deugt de oorspronkelijke briefing niet?

‘Ik denk dat briefen überhaupt een onderschatte skill is die veel mensen helemaal niet zo goed beheersen. Maar dat is wel waar goed werk mee begint. De derde factor is dat marketing geneigd is te kiezen voor de kortetermijnactivatie in plaats van de lange termijn. Dat heeft te maken met de drang van de marketingmanager om direct resultaat te laten zien.’

Na de reclame werd jij growth hacker, wat is dat eigenlijk?

‘Het is een beetje een buzz-woord geworden. Je hebt het in verschillende fases in verschillende vormen. Maar het enige doel van de growth hacker is om in korte tijd snelle groei te realiseren, door continu datapunten te analyseren en het product of website op een iteratieve manier te verbeteren en te laten groeien.’

Is het een groeiende trend dat MKB’ers buiten de banken omgaan?

‘Jazeker. Steeds meer banken trekken zich terug uit de financiering van het klein-MKB, wat neerkomt op 90 à 95 procent van ondernemend Nederland. Enerzijds door regelgeving, anderzijds omdat het niet rendabel is voor een bank om onder de 250 duizend euro financiering te verstrekken.’

Dus jullie ruime een beetje de kruimels op die de banken laten liggen?

‘Ja, in het grote plaatje zijn wij een minuscuul bedrijfje. Maar bij elkaar financieren we toch meer dan 200 miljoen euro.’

Er waarom is dat voor een bank niet interessant?

‘Banken hebben kredietbeoordelingsprocessen die heel lang duren. En dat is bij een lening van 10.000 tot 20.000 euro – wat het meest voorkomt – alleen maar gedoe. Bovendien zien ze alleen maar risico’s, want die dekken ze anders af.’

Jullie daarentegen beloven dat een lening tot 250 duizend euro binnen 24 uur op je bank kan staan. Hoe checken jullie de kredietwaardigheid?

‘Het record is 89 minuten. En dat proberen we nog steeds te verbeteren. Wij financieren op cash flow. Dát is het onderpand. We kijken onder andere naar wat er de afgelopen twaalf maanden aan omzet is binnengekomen en wat je hebt uitgegeven.’

Kunnen jullie dan meteen in hun systeem?

‘Ja, dankzij PSD2 open banking, dan kun je live meekijken. Dat is natuurlijk wel spannend voor klanten, want die geeft dan volledig inzicht in hoe de zaken gaan…’

En daarom is het belangrijk dat ze BridgeFund vertrouwen?

‘Ik denk dat dat voor elke categorie geldt. Maar binnen finance moet je extra betrouwbaar zijn. Dus dat was het uitgangspunt voor het merk. Al geldt voor reclame maken ook een beetje the medium is the message. Als je laat zien dat je er bent, doet dat al een hele hoop.’

Jullie zeggen ‘geautomatiseerd waar mogelijk, menselijk waar wenselijk’. Hoe zijn jullie menselijk?

‘Nou, bij de ideale fintech is alles helemaal kapot geautomatiseerd. Dus dan hoef je eigenlijk niemand te spreken. Maar juist die kleine ondernemers vinden het menselijke contact belangrijk. Met wie doe ik eigenlijk zaken? Dus in het aanvraagproces hebben klanten op vele manieren de mogelijkheid om contact op te nemen met onze ‘customer succes managers’. En we bellen elke klant nog bij het sturen van het voorstel om alles toe te lichten.’

Klinkt als laaghangend fruit…

‘Nou, het is ook wel echt een keuze om daar personeel voor aan te nemen.’

Hoe kwam de pay off – make money smile – tot stand?

‘De eerste keer dat ons reclamebureau binnenkwam, vond die het vreemd dat onze cultuur – waar jij in het begin aan refereerde – helemaal nergens doorvertaald werd. Dus toen we aan onze naamsbekendheid gingen werken, werd de cultuur en het optimisme het vertrekpunt. We willen dingen veranderen, met een grote glimlach. En dat biedt ons veel kansen om er dingen aan te hangen die gaan over die glimlach. We hebben hier op kantoor bijvoorbeeld een wall of smiles, dat zijn portretten van ondernemers die bij ons een lening hebben gehad.’

Jullie bureau heet ‘Ceci n’est pas un bureau’. Dat bestaat uit een paar mensen, met een flexibele, specialistische schil er omheen. Is dat een bewuste keuze?

‘Ja, ze hebben niet de nadelen van een groot bureau en dat past heel goed bij onze cultuur. Wij willen geen bank zijn, zíj geen bureau.’

In de eerste commercial die zij maakten wordt er een ijsje getapt in een ijssalon, dan bevriest de werknemer en loopt het ijs door. Met als boodschap dat als het geld stilstaat, de wereld stilstaat. Een commercial die met heel veel ‘look and feel’ gemaakt

‘Ja, dat is precies waar je hem goed raakt, want bij het verstrekken van leningen zie je altijd ongeveer hetzelfde saaie werk. Zoals Sikko (Gerkema, WB) van Ceci het verwoordde; ‘We gooien een steen in de vijver.’ We willen een verademing zijn in de wereld van saaie financiële dienstverleners.’

Die campagne met dat ijsje won een Effie, wat maakte hem zo effectief?

‘We hadden bepaalde targets voor ogen die we wilden behalen; verdubbeling binnen twee jaar en dat werd een verdubbeling binnen een jaar, qua volume, aantal klanten, traffic, leads en al die KPI’s. Maar voor ons wat het doel om van de SEO af te komen, want dan ben je vooral Google aan het sponsoren. Die kliks op ‘zakelijk lenen’ key words zijn namelijk heel duur.’

Dat is wel grappig, want niet al te lang geleden was Google de heilige graal, omdat het zo meetbaar was. Nu gaan uitgerekend jullie terug naar traditionele media.

‘Nou, de meetbaarheid van die kortetermijnkanalen is best misleidend. Want de kliks zijn niet allemaal even veel waard. Als mensen op zoek zijn naar een lening, weet je niet precies waar ze vandaan komen voordat ze op je klikken.’

De meest recente printuiting is ook door Ceci gemaakt. Deze uiting is heel anders van stijl, wat ingetogener en gemaakt met AI. Vooral het zinnetje is heel opvallend: ‘Daar zit je dan. Met je ton op de bank’. Hoe werd dat idee gepresenteerd door jullie bu

‘Meteen al als AI-beeld. Maar dan wel een persoon met met zes, zevenvingers, een hele vreemde bank, dat soort dingen. Maar het idee schoot meteen in je onderbuik. We dachten: dit is heel vet. Vooral het gevoel dat geraakt werd. Eerst investeerden we veel in beleggers-media, maar dan krijg je toch veel beleggers die erg op het rendement zitten. We wilden meer klanten die het ook echt tof vinden wat wij doen. En tegelijk zagen we natuurlijk dat er een recordhoeveelheid spaargeld staat op de Nederlandse banken. Daar wilden we op inspelen.’

Had dat AI-beeld nog veel nabewerking nodig?

‘Ja, zeker. Wat dat betreft is AI niet per se kostenbesparend. Het beeld moet nog uitgebreid getweakt worden. Want je wil op basis van het creatieve idee een bepaald persoon, een specifieke expressie, misschien een bepaalde houding…’

Wordt dit nu de manier voor jullie?

‘Wij hebben sowieso de regel dat niets de standaard manier wordt. We willen altijd de ruimte houden om flexibel te blijven, om te ontdekken wat mogelijk is. En AI biedt veel mogelijkheden om te experimenteren.’

Hebben jullie nog een punt op de horizon?

‘Doel is om voorlopig te blijven groeien, want binnen de categorie is er veel concurrentie. Er zijn ook nog wel wat buitenlandse partijen, dus we kijken ook over de grens. Maar we willen niet alleen groeien met leningen verstrekken. In de toekomst willen we vooral een slim platform zijn waar ondernemers met geld er meer van kunnen maken en als ze het juist nodig hebben, het makkelijk kunnen opnemen. Wij hebben vooral de ambitie om een systeem te bouwen. Dat ondernemers die bij ons lenen, later weer bij ons terugkomen om te beleggen. Daar dromen we van.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie