SMS als communicatiemiddel
Vijftien jaar geleden stuurde Neil Papworth het eerste sms-je naar een mobiele telefoon.
Toen waren er veel twijfels of het een communicatieplatform zou vormen. Vandaag de dag worden er tussen de 2 en 3 miljard sms-jes wereldwijd verstuurd.
Sms wordt te weinig gebruikt als communicatiemiddel. Het is een middel voor een directe conversie.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuDe enige twee organisaties waarvan ik een sms krijg (of kreeg) zijn mijn mobiele provider en de Careerevent. Bij de eerste krijg ik een sms als mijn nota online staat en als ik boven mijn "beltegoed" zit.
De tweede stuurde een sms, na aanmelding, als geheugensteuntje. Zou sms niet veel vaker en beter gebruikt kunnen gaan worden door organisaties om te communiceren met haar klanten?
Het rijk gebruikt de sms steeds vaker. Vooral de politie was hierin actief. De politie stuurde bijvoorbeeld in de zaak Sévèke 3.000 sms-jes aan de mensen die op dat moment in het gebied waren om extra getuigen te vinden. Meer voorbeelden hiervan zijn te vinden op de site van Symbio 6
Ik ben nog weinig andere organisaties tegen gekomen die dit medium gebruiken om haar doelgroep te bereiken.
Ik doel hier op organisatie die sms puur informatief gebruiken en niet de premium sms diensten. Klanten van de providers zouden kunnen aangeven dat ze gratis sms-jes willen ontvangen over diensten, denk daarbij aan (weg)restaurants, winkels, evenementen, etc.
Het is mogelijk om Location based sms-jes te versturen. De samenwerking tussen KPN en Hyves is een eerste opzet. Waarom zouden organisaties die mij als klant zien mij dan niet op deze manier willen informeren?
Praktisch zou dit betekenen dat ik een sms zou krijgen wanneer ik in een straal van 25 km van mijn favoriete lunchplek ben.
Of dat ik een reminder krijg wanneer ik in de buurt ben van de Careerevent en ik heb me niet opgegeven. Ook zou een evenement mij een sms kunnen sturen als ik daar in de buurt ben. Dit kan allemaal tijdsgebonden zijn. Voor een lunch hoef ik niet een sms om acht uur 's avonds te krijgen en voor een evenement wellicht wel.
Het hoeft natuurlijk niet altijd location based te zijn. Van mijn favoriete uitgaansgelegenheid wil ik wel een sms krijgen dat er kaarten te koop zijn voor een bepaald muziekgenre.
Van mijn autodealer wil ik wel een maand voor mijn APK keuring een sms-je ontvangen om een afspraak te maken.
Ook kan de supermarkt dit gebruiken om interessante aanbiedingen te doen. De mogelijkheden zijn enorm.
Een nadeel is dat de conversiegraad onduidelijk is. Twee voordelen zijn dat je een one-to-one communicatie hebt met je klant en mensen geven zelf aan dat ze informatie willen ontvangen dus wordt het niet als spam gezien.
Ik vind dat sms wel degelijk een goed middel kan zijn om je doelgroep te bereiken. Ik kan niet veel organisaties vinden die hier (structureel) gebruik van maken.
Ofwel wordt sms te weinig gebruikt als communicatiemiddel?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid