Google: online commercials werken ook voor FMCG-adverteerders


Google onderzocht samen met Harris Interactive de effectiviteit van online video in vergelijking tot televisiecommercials.
De onderzoekers gebruikten hiervoor speciaal de commercials van FMCG-fabrikanten, in de hoop dat deze grote adverteerders nu eindelijk eens hun TV-budget naar online video verschuiven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor het onderzoek mat Harris de impact van 30-seconden commercials uit 3 grote FMCG-categorieën (dranken, zoutjes en huidverzorging) op 3 verschillende videoplatforms; gewone televisie, Youtube en 'embedded video' in online content.
Uitkomsten: commercials doen het op alle platforms even goed qua effect, maar embedded video doet het net even iets beter als het gaat om het 'beinvloeden van de koopintentie'.
De Google-studie was er met name op gericht om FMCG-fabrikanten over de streep te trekken. De meeste van hen zien internet namelijk nog steeds overwegend als een direct respons medium, zo zegt Google.
Je moet de uitkomsten dus ook in dat licht bekijken. Volgens Google moeten veel FMCG-adverteerders een emotionele grens over voordat ze internet eindelijk zien als een volwaardig 'brand building medium'.
Vorige maand publiceerden Microsoft Digital Advertising Solutions, RTL en Metrixlab ook een onderzoek naar de effecten van online video.
Zij wilden onder andere weten of videocommercials die voor online content worden geplaatst (denk bijvoorbeeld aan pre-rolls), effect hebben. Je kunt er hier een verslag van lezen.
(via Mediapost)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid