Overslaan en naar de inhoud gaan

Bio-voedsel gebukt onder 'geitenwollensokken-imago'

Biologische levensmiddelen zijn niet populair bij de Nederlandse consument. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zelfs wanneer een biologisch product even duur is als een niet-biologisch product kiest minder dan de helft van de consumenten voor het biologische product, zo blijkt uit . Bij de beslissing om een product te kopen is de prijs de belangrijkste overweging. Deze ligt bij niet-biologische producten doorgaans lager dan bij biologische producten. Bovendien speelt het imago van biologische levensmiddelen mee. Zo kan het stempel ‘biologisch’ zelfs nadelig uitpakken. “Ik denk dat mensen er automatisch van uitgaan dat biologisch duurder is,” zegt Lucy van de Vijver, programmaleider voeding en gezondheid van het Louis Bolkinstituut, tegenover DAG. “Bovendien blijft het een geitenwollensokkenimago houden.”

related partner content for mobile comes here

In Nederland althans; de Britse consument staat veel positiever tegenover biologische voeding. Annelijn Steenbruggen van koepelorganisatie Biologica: “Je hebt daar bio-ambassadeurs: Jamie Oliver, Prins Charles. Wij missen zulke boegbeelden.” Het grootste probleem is volgens Steenbruggen dat mensen niet precies de meerwaarde van biologisch kennen.
Die bewustwording van wat biologisch inhoudt loopt wellicht ook via de portemonnee. “De Albert Heijn doet regelmatig bio-eten in de bonus’, zegt Ingrid de Laat van onderzoeksbureau Research International. “Dan kiezen de mensen het wel. Zo komen ze toch in aanraking met biologische spullen.”

Het mag dan duur zijn, toch weet een kleine groep consumenten de bio-producten te vinden. In de eerste zes maanden van 2007 kochten zij voor ruim 258 miljoen euro aan bio-eten. (DAG)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in