Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse consumenten shoppen graag online in het buitenland

33 procent van de Nederlanders winkelt op zowel Nederlandse als buitenlandse websites.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een top 10 van producten en diensten die Nederlandse consumenten online aanschaffen laat zien dat boeken, bioscoop- en theaterkaartjes en kleding de ranglijst aanvoeren bij Nederlandse webwinkeliers. Dat is al jaren zo, en is dus niet veranderd.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een door MasterCard betaald onderzoek dat door TNS NIPO onder 850 Nederlandse consumenten is gehouden.

Op buitenlandse websites kopen Nederlanders vooral computers en software en reizen. Webwinkels in de Verenigde Staten zijn favoriet onder Nederlandse online shoppers.

China staat met negen procent van de buitenlandse online aankopen verrassend op de vijfde plaats.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat, hoewel 87 procent van de respondenten online winkelen als veilig ervaart, één op de drie Nederlandse consumenten de veiligheid van websites niet goed kan beoordelen.

Volgens het onderzoek waarderen Nederlandse consumenten vooral het gemak (71 procent), de prijs (55 procent) en snelheid (41 procent) van online winkelen.

Als het om betaalmiddelen gaat vindt 86 procent van de respondenten veiligheid het belangrijkste criterium bij de keuze voor een online betaalmiddel, gevolgd door directe betaling aan de winkelier (49 procent), de mogelijkheid om een betaling terug te draaien (39 procent) en de mogelijkheid internationaal te betalen (26 procent).

Hoewel veiligheid volgens consumenten het belangrijkste criterium is, geeft 33 procent van de respondenten aan dat ze niet goed kunnen beoordelen of een website veilig is.

Gevraagd naar de veiligheidsindicatoren waar consumenten op letten om de veiligheid te beoordelen, blijkt dat helft van de ondervraagden niet kijkt naar belangrijke indicatoren zoals een padlock (slotje) icoon, een https:// adres of de algemene voorwaarden van een winkelier.

Op basis van deze resultaten heeft MasterCard een voor veilig online betalen gepubliceerd.

36 Procent van de Nederlandse consumenten winkelt ook over de landsgrenzen. De Verenigde Staten zijn de populairste online winkelbestemming: van de consumenten die in het buitenland online winkelen geeft 61 procent aan dit in de VS te doen.

Andere populaire landen zijn buurlanden Duitsland (48 procent), het Verenigd Koninkrijk (35 procent) en België (26 procent), verrassend gevolgd door China op de vijfde plaats van de ranglijst met negen procent.

De voornaamste beweegredenen die consumenten noemen om over de grens te winkelen is het feit dat producten of diensten niet in Nederland verkocht worden (60 procent) en dat het goedkoper is (47 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in