Nieuwe trends door buiten roken
De meeste rokers zien het somber in...de zomer is (hopelijk) nog te doen, maar wat als de R weer in de maand komt?
Misschien moeten kroegeigenaren, maar ook adverteerders, voor inspiratie eens een bezoekje brengen aan landen waar het rookverbod al is ingevoerd, en waar het zo mogelijk nog kouder is dan hier. Zweden bijvoorbeeld.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn Stockholm zijn de rokers al een tijdje verjaagd naar de stoep, maar de horeca heeft iets gevonden om hun misère een klein beetje lichter te maken.
De meeste terrassen zijn hier het hele jaar geopend en voorzien van terrasheaters. Bezoekers mogen gebruik maken van speciale plaids, voor over hun koude knieën.
Heaters zijn natuurlijk ontzettend slecht voor het milieu... maar opeens is het buiten best te doen, en is in sommige gevallen de sfeer voor de deur beter te noemen dan binnen...
Overigens gaat 1 op de 10 Zweden sinds het rookverbod in 2005 vaker uit eten, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het Instituut voor Volksgezondheid.
Het aantal rokers is daar gedaald, maar het gebruik van snus, tabak die onder de bovenlip gestopt wordt, is echter gestegen. Was er voor het rookverbod maar één producent van snus in Zweden, er zijn er nu vijf, zo meldt het Zweedse Instituut voor de Volksgezondheid.
In Scandinavië zijn ook rookcabines te koop, een soort kruising tussen een bushokje en een douchecabine.
Duitsland kent inmiddels ook een nieuwe trend: Smirting.
En een Duitse horeca-ondernemer loste het buitenrookprobleem op door gaten in zijn muur te maken, zodat rokers hun hoofd en handen naar buiten konden steken. Beetje radicaal, en de roker moet maar afwachten in wat voor muurschildering hij of zij dan terecht komt...
Maar wel een voorbeeld van een ondernemer die het rookverbod op een orginele manier heeft opgepikt.
Dat kunnen we hier toch ook... ik voorspel een nieuwe trend in de grote steden: het uitgaansleven gaat zich voor het grootste deel buiten afspelen.
Spaanse toestanden op de stoep, en wellicht nieuwe kansen voor adverteerders. Caféhouders die Marlboro-dekens en dikke Camel-rookjassen uitdelen op winterterrassen met Gauloises-vuurpotten en Belinda-heaters...
Of zijn er ook al restricties voor dit soort sales-promotie rond sigaretten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid