Overslaan en naar de inhoud gaan

Nigerianen ontdekken Heineken: vloek of zegen?

Inmiddels zijn we er allemaal wel zo'n beetje aan gewend: oplichtersspam, ook wel bekend als de 'voorschot-truc'. Van de bloemrijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inmiddels zijn we er allemaal wel zo'n beetje aan gewend: , ook wel bekend als de 'voorschot-truc'.
Van de bloemrijke Nigeriaanse huilverhalen die onveranderlijk eindigen met een ongeclaimde 30 miljoen dollar die voor het oprapen liggen, tot de loterijclaims die je zomaar een prijs van een paar miljoen dollar in de schoot werpen, allemaal werken ze volgens hetzelfde principe: U staat op het punt stinkend rijk te worden, er moeten alleen even wat bureaucratische rimpeltjes worden weggewerkt.

related partner content for mobile comes here

Kost een paar honderd, alras een paar duizend, maar de miljoenen liggen voor het oprapen, net achter de cyberhorizon.

Hier is een nieuwe versie: je bent de gelukkige winnaar van een Heineken-promotie!

De metriek van dit soort oplichterij is inmiddels genoegzaam bekend: de spammer verstuurt zo'n 100 miljoen mailtjes. 90% Wordt afgevangen door spamfilters, van de resterende 10 miljoen reageert een op de 100.000. Die worden vervolgens afgeperst voor gemiddeld zo'n $1000 per persoon (). Levert toch mooi een ton op, na aftrek van pakweg $10.000 aan kosten een gezonde winstmarge van 900%.

Maar de introductie van merken levert een nieuwe metriek op. Netto worden met deze campagne zo'n tien miljoen kijkers blootgesteld aan het Heineken-merk. In hun ijver om zo authentiek mogelijk te lijken, zorgen de oplichters ervoor dat het artwork correct en netjes is, tot aan de logo's van diverse onderdelen van het Heineken-concern aan toe.

Halen de meesten hun schouders op, om even weg te dromen bij de illusie dat het toch eens werkelijk waar zou zijn, en vervolgens met een glimlach op de delete-knop te drukken? Al met al geen negatieve ervaring rond de Heineken-brand.

Of wordt voor miljoenen de eerstvolgende gedachte aan een verfrissend Heineken-biertje bezoedeld door de associatie met laaghartige pogingen tot oplichterij? Nee ober, doe mij bij nader inzien maar een Grolsch.

Dat sprake is van een trend in merkgebruik voor oplichterij, moge blijken uit het feit dat er op het moment van schrijven een nieuwe scam binnenkomt, zogenaamd van de "Chevron/Texaco Exploration and production Company Ltd (CTEPC)".

Vloek of zegen voor de merkfabrikanten? Wie het weet, mag het zeggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in