Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips zit achter spaarlamplobby

Een nieuwsbericht uit mei 2007: 'Minister Cramer van VROM wil dat nog deze kabinetsperiode de verkoop van gloeilampen wordt verboden. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een nieuwsbericht uit mei 2007: 'Minister Cramer van VROM wil dat nog deze kabinetsperiode de verkoop van gloeilampen . De minister erkent dat spaarlampen duurder zijn, maar wijst erop dat je de kosten binnen twee tot drie jaar weer terugverdient. Het voornemen komt in haar beleidsprogramma, dat half juni klaar is.'

related partner content for mobile comes here

De Europese Commissie werkt daarnaast aan een voorstel om de gloeilamp in de hele unie per eind 2008 te verbieden.

Zijn al deze overheden zomaar uit zichzelf bezorgd over het milieu? Nee, natuurlijk niet. Cramer deed haar uitspraken tijdens een werkbezoek aan in Eindhoven, vorig jaar. Toen had er al een lampje moeten gaan branden...

Nu bevestigt Geert van Kuyck, nieuwe Chief Marketing Officer van het elektronicaconcern, inderdaad dat het plan om de wereld gloeilampvrij te maken, gewoon van de marketingafdeling van Philips komt. Van de business-to-business marketingafdeling, om precies te zijn.

Van Kuyck vertelt tegen Molblog: 'De business-to-business marketingafdeling wordt nog te vaak gezien als een niet-sexy afdeling. Een grove onderschatting. In de value chain heb je namelijk heel veel spelers; overheden, verzekeringsmaatschappijen, lobbygroepen en tal van andere stakeholders. We hebben dus vanuit Nederland een speciaal spaarlampenteam opgezet om 'uit te mappen' wat we konden doen om deze categorie een stimulans te geven.

'Op dat moment was de context dat er marktopportunities waren op het gebied van milieu. Alle partijen hadden een groot belang bij omschakeling naar zuinigere lampen. De strategie was een combinatie van b-to-b marketing, maar ook advertising en ondersteuning van acties als Live Earth, om de spaarlamp als icoon van het nieuwe milieubewustzijn neer te zetten.'

'Wij wilden aan de verschillende partijen duidelijk maken dat als we innoveren, Philips een enorme bijdrage zou kunnen leveren aan het nieuwe milieudenken.'

'We hebben daartoe eerst in kaart gebracht hoeveel er aan energie wordt gebruikt. De stakeholders waren geschokt: een gloeilamp slokt 30 procent van het energieverbruik in een huishouden op.
De boodschap ging er dan ook in als zoete koek...'

'De markt is vervolgens geëxplodeerd en de strategie ging globaal.'

Led-verlichting wordt de volgende slag. Kuyck: 'En dat allemaal in eerste instantie dankzij Nederlandse b-to-b marketeers. Die worden te weinig erkend. We onderschatten wat echt goede marketing kan doen, namelijk enorme veranderingen teweeg brengen...'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in