Zelfbeeld tieners wordt gevormd door vrienden en TV


Aldus onderzoekers van OTX Research en Intelligence Group, die een onderzoek naar zelfbeeld hielden onder 750 jongeren in de leeftijd 13-17 jaar.
51 procent zegt positief beïnvloed te worden door televisieprogramma's. Minder scoren tijdschriften (38 procent) en advertising (33 procent).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGeluk wordt met name gevonden bij vrienden (85 procent noemt deze categorie als eerste en tweede), gevolgd door persoonlijke talenten of vaardigheden (80 procent).
De meeste tieners zijn onzeker over hun uiterlijk, en dat blijkt ook uit dit onderzoek: 61 procent maakt zich zorgen. 48 procent vergelijkt zichzelf met vrienden en peers.
De helft van de ondervraagde tieners vindt dat uiterlijk belangrijk is om respect te krijgen, 60 procent vindt dat uiterlijk een belangrijke invloed heeft op de manier waarop je naar jezelf kijkt.
Daarbij lijken tieners gelukkiger met hun online 'look' (hun activiteiten in een social network) dan met hun echte uiterlijk (78 procent vs. 68 procent).
Is er nog iets belangrijker dan uiterlijk? Ja, 33 procent noemt 'aardig gevonden worden door anderen', 30 procent noemt carriêre maken en 27 procent 'heel veel geld verdienen'.
Tieners geven gemiddeld 27 dollar per maand uit aan beauty- en hygieneproducten. Met name aan deodorant (84 procent), witmakende tandpasta's (55 procent) en lipbalsems (54 procent). 43 procent koopt puistjescrème, 38 procent besteedt geld aan gel en 31 procent aan make-up.
(via MarketingCharts)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid