Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing ICT, een vak apart!

Marketing als vak is in essentie niet veel veranderd. Het is de voortschrijdende technologie, de hoeveelheid aan communicatiekanalen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een campagne moet bij wijze van spreken , en integrated tegelijkertijd zijn en daarnaast volledig inzicht geven in de resultaten. Dit leidt ertoe dat een marketing campagne steeds vaker een volwaardig ICT project wordt. Maar juist daar wringt steeds vaker de schoen. Het noodgedwongen huwelijk tussen ICT en marketing verloopt niet goed, dus hoog tijd om een nieuwe verloofde te zoeken.

related partner content for mobile comes here

Echtscheiding
Een verstandshuwelijk zou in de praktijk nog best kunnen werken. Ieder gaat zijn of haar eigen gang en je maakt wat praktische afspraken. Zo gaat het dan ook vaak met een marketing campagne. Zowel ICT als marketing zien elkaar als noodzakelijk kwaad en proberen er maar het beste van te maken. Maar dat is nou juist niet wat je wil in een marketing campagne. Je wilt passie, betrokkenheid, flexibiliteit en daadkracht. Een campagne moet snel kunnen worden ingericht en je wilt als marketeer niet horen dat je toch echt even moet wachten totdat de nieuwe release van het ERP systeem live is. Dan ben je te laat en is de concurrentie je voor. Daarnaast heb je als marketeer continu het gevoel dat ‘ze’ je niet begrijpen. En jij begrijpt hen eigenlijk ook niet. Jullie spreken een andere taal. Na drie van dit soort afspraken met de ICT afdeling begint de moed je in de schoenen te zinken en is van de oorspronkelijke passie en energie weinig over. Naar mijn idee is het hoog tijd voor een echtscheiding. Het is vervelend, maar voor een betere toekomst noodzakelijk.

Nieuwe verloofde
Marketing ICT is een vak apart en moet wat mij betreft ook naast een ICT afdeling worden gezet. En dan bedoel ik niet een online marketing afdeling, maar een afdeling die de ICT infrastructuur neerzet en beheert die nodig is voor optimale integrated marketing. Een afdeling:
• Waar ICT-ers werken die de taal van de marketeer spreken en begrijpen, maar kunnen denken in ICT processen;
• Die in staat is flexibel te handelen en een marketingcampagne snel van de grond krijgt;
• Zonder prioriteitenlijstjes waar implementaties op staan van ERP systemen of boekhoudpakketten;
• Die begrijpt dat diverse databases aan elkaar gekoppeld moeten worden voor een integraal klantbeeld.
Kortom, een afdeling die daadwerkelijk de marketing faciliteert en misschien wel inspireert. Geen verstandshuwelijk meer, maar passie en hartstocht!

Wat doen we met de kinderen?
Een echtscheiding is niet makkelijk. Zeker als er kinderen in het spel zijn. De kinderen van ICT en marketing zijn campagne tools, uitvoerende tools, rapportage tools, veel data en de communicatiekanalen. In veel organisaties zitten deze verspreid over verschillende afdelingen zoals de klantenservice, online marketing, direct mail, responsverwerking etc.. De afdelingen hebben ieder hun eigen targets en belangen en de tools en databases ‘praten’ niet met elkaar. Kortom, een totaal ontwricht gezin. De kinderen moeten weer samen worden gebracht in een solide thuisbasis. Laat de kanalen met elkaar praten en zorg voor liefdevolle ouders. Zorg voor een marketing ICT afdeling die de processen voor integrated marketing heeft ingericht en de taal van de marketeer begrijpt. De ouders begrijpen elkaar weer en samen met de kinderen vormen ze weer één geheel.

De Toekomst
Marketing ICT is een vak apart. Niet alleen voor wat betreft kennis, maar ook voor wat betreft de cultuur en instelling van de mensen. Het gaat niet om het onderbrengen van een aparte tool voor bijvoorbeeld e-mail marketing, maar om het geheel aan tools, applicaties en processen die samen de ICT marketing infrastructuur vormen. Inclusief marketing intelligence, rapportages en het koppelen van diverse database en systemen aan elkaar. De winnende bedrijven van morgen hebben dit goed ingericht. Vragen hierbij zijn:
• Wat doe je in huis en wat doe je buitenshuis?
• Hoe richt je een infrastructuur in waar je flexibel mee kan omgaan?
Deze antwoorden zijn niet eenvoudig. Het ligt op het snijvlak van zelf voldoende inzicht en kennis houden, maar niet onnodig veel infrastructuur te hoeven optuigen. Zoals ieder huwelijk blijft het hard werken, veel praten en proberen de kinderen samen tot mooie volwassenen te laten opgroeien!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in