Overslaan en naar de inhoud gaan

Schoolpleinvrees

Facebook legt het in de VS bij de jonge doelgroep af tegen Tumblr, Google bouwt een sociale laag over haar diensten en noemt het Google+…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We zien veel merken consistent hun breed gedragen en herkenbare boodschappen in perfect op de platformen afgestemde communicatie verpakken, en daar ook uitstrooien. Een scherpe grap op Facebook een mooie foto op instagram een live concert via YouTube en een ticket actie op twitter. Hoe doen ze dat toch? En vooral... Waarom doen ze dat toch?

related partner content for mobile comes here

Ging social media niet om de dialoog? Hadden we niet afgesproken dat "zenden" bij web 1.0 hoorde en was er niet iets als een 2.0 met een tweerichtingsverkeer erin? Dat is er wel, en we vragen toch ook om een reactie?! En we luisteren toch als mensen vragen stellen? En we reageren toch op alle kritische zaken?

Ja, ja dat is ook wel zo. Maar als we toch even heel eerlijk zijn tegen onszelf, en elkaar... Dan komt er op Facebook toch vaak genoeg 'content om de content' voorbij? En zien we op YouTube vaak 'net-geen-TVCs'? En zijn de reacties op twitter vaak niet alleen adequaat, 'volgens-protocol', omdat er anders nog meer zichtbare negativiteit ontstaat? Dialoog... Voelen de meeste Facebookpagina's niet verdacht veel aan als huis-aan-huis-bladen met slechtgespeld keukentafelcommentaar van de lezer eronder? Soms lijkt er totaal niet nagedacht. “Bezint eer ge begint”. Een beetje schoolpleinvrees is volgens mij heel gezond. Maak duidelijke keuzes in plaats van het claimen van iedere sociale URL om die vervolgens te vullen met content om de content.

Onlangs hebben we een aantal digitale campagnes getest op een jeugdige focusgroep. Opvallend was dat het noemen van Facebook vaak direct een negatieve associatie opriep bij de respondenten. Toen tijdens hetzelfde onderzoek gevraagd werd wat mensen zoal delen binnen social media in het algemeen en facebook in het bijzonder, bleek dat dit vooral de dingen zijn, die zij doen. De dingen die zij doen. Dus deze mensen delen ervaringen. En dat is misschien ook logisch, een ervaring zegt iets over jezelf en belangrijker nog: een ervaring is de kiem van een verhaal.

Volgens mij moeten we daarom ook weg van de korte termijn grappen en grollen op onze sociale kanalen en weer dingen gaan doen! Laten we met z’n allen op zoek gaan naar aanleidingen om samen met anderen nieuwe ervaringen te veroorzaken. Ervaringen in real-life! Huur de zaal voor het feestje, maar laat je bezoekers de boel leuk maken. Documenteer deze ervaringen vervolgens als verhalen binnen social media. Gewoon, zodat andere mensen die het niet ervaren hebben, wel weten wat ze gemist hebben...!

De handsome poets zongen het al: Let's start a fire!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in