Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon heeft stoomboot gemist

Vorige week arriveerde Sinterklaas in Roermond, maar waar blijft Amazon? 's Werelds grootste webwinkel zou in oktober beginnen met de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week arriveerde Sinterklaas in Roermond, maar waar blijft Amazon? 's Werelds grootste webwinkel zou in oktober beginnen met de verkoop van boeken en speelgoed, zo meldde en vele media twee maanden geleden. Maar een maand voor Kerstmis is van enige activiteit niks te bespeuren. En voor pakjesavond is het nu bijna te laat.

related partner content for mobile comes here

Heeft Amazon de stoomboot gemist?

Wat gaat er mis met de Nederlandse lancering van Amazon? Daar valt alleen maar over te speculeren, want net als met de verwachte introductie is er eigenlijk niemand die met kennis van zaken uit de school klapt. Zelfs leveranciers en logistieke dienstverleners wisten afgelopen najaar niet precies wat de webwinkel nou precies van plan was. In Luxemburg zou een stealth team met de aanloop bezig zijn, maar een tamelijk eenvoudige analyse leert dat er voor Amazon met Nederlandse boeken en speelgoed geen concurrentievoordeel te behalen valt. De boekenmarkt kent een vaste prijs en als Amazon gebruik maakt van Centraal Boekhuis hebben ze een aanbod dat zich niet of nauwelijks onderscheidt. Speelgoed zou zonodig vanuit een dedicated fulfilment-center in Duitsland aangevoerd kunnen worden, maar kan Amazon dat sneller en goedkoper dan de gevestigde Nederlandse webhandel?

Relevant is waarschijnlijk dat Amazon over het derde kwartaal een verlies meldde van $ 274 miljoen op een omzet van bijna $ 14 miljard (het eerste verlies in vijf jaar) en dat de aandacht van het topmanagement gericht is op concurrentie in de tablet-markt en digital content, waarin Amazon actief is onder het label Kindle. Op zijn thuismarkt kampt Amazon met versterkte concurrentie in de segmenten boeken en speelgoed, en de afzetontwikkeling in Europa valt tegen. De prioriteiten liggen even elders, en dus is daar waarschijnlijk vijf minuten vergaderd over de aanstaande lancering in Nederland. Wat zijn de forecasts? Aanloopverliezen! Schuif maar door naar een volgend kwartaal. Hoofdstuk voorbij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in