Overslaan en naar de inhoud gaan

Online shopping zit in pubertijd

Niet in alle markten gaat het slecht in tijden van economische teruggang. Uit de recentste Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de omzet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal online consumenten neemt nog altijd toe. In de eerste helft van 2012 hebben in totaal 8,5 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Hiervan deden 300.000 consumenten voor de eerste keer een online aankoop. Het aandeel nieuwe online kopers neemt wel af. De groei van de markt komt voornamelijk uit kopers die steeds vaker gaan bestellen.

related partner content for mobile comes here

De feiten zijn hoopgevend, maar de Nederlandse markt voor online winkelen verkeert nog steeds in een vroege fase. Dat blijkt onder andere uit het gemiddelde aantal online aankopen per consument. Dat gemiddelde nam met 7 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, maar het reikt nog niet verder dan vijf aankopen per consument in een halfjaar. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012 42 miljoen internetbestellingen gedaan, een groei van 15 procent. Volgens onderzoek van PostNL zijn vooral kaartjes voor concerten en voorstellingen populaire producten onder online consumenten. Vakantie- en vliegtickets staan op plek twee gevolgd door cd’s en dvd’s, seksartikelen en games. In de top 10 staan verder boeken, financiële diensten, elektronica producten, kleding en speelgoed.

De markt voor mobiele bestellingen toont ook positieve cijfers, maar per consument gaat het op dit terrein nog om aantallen die bescheidener zijn dan die van 'gewone' online aankopen. In de eerste helft van 2012 plaatsten consumenten gemiddeld 3,3 orders met een mobiel apparaat. Dit zijn volgens Thuiswinkel.org vooral kleine bestellingen; 40 procent van de mobiele consumenten kocht apps of mobiele software. Muziek en downloads staan op de tweede plaats in de top 5 van mobiele segmenten (12 procent). Ook kleding en schoenen worden vaker met een smartphone of tablet aangeschaft (10 procent). Daarnaast staan tickets (9 procent) en boeken, tijdschriften, kranten (9 procent) in de top 5 van segmenten die mobiel via internet worden gekocht.

Op basis van de cijfers lijkt de vooral online en minder offline kopende consument nog best ver weg. Daarvoor moet webwinkelen nog veel aantrekkelijker worden. Stappen daartoe worden voortdurend gezet. Zo is er de afgelopen jaren een hoop verbeterd op het gebied van bezorging en levertijden. "Onze markt zit zo'n beetje in de pubertijd", stelt Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org. "De markt groeit in al z'n omvang. Demografisch: Er komen nog altijd nieuwe online kopers bij. Maatschappelijk: De drempels voor online kopen zijn inmiddels vervaagd. En technologisch: Een deel van de groei wordt gerealiseerd door vooruitgang in de techniek: De doorbraak van tablets en smartphones zorgen voor meer beleving en bezieling online. Vergelijkingssites, gedeelde gebruikerservaringen en sociale media gaan daarnaast in toenemende mate een belangrijke rol spelen bij de doorgroei van online winkelen."

De verwachting is dat de webwinkelmarkt ook in de tweede helft van 2012 verder is gegroeid. Thuiswinkel.org verwacht dat de online consumentenbestedingen dit jaar op € 10 miljard zullen uitkomen. "En voor de komende jaren voorzien we een groei van 10 procent per jaar. We moeten daarbij wel een slag om de arm houden, gezien de economische omstandigheden. Veel mensen hebben minder te besteden. We weten niet welke impact dat heeft op consumenten. De online markt zou erdoor getroffen kunnen worden, of er juist van kunnen profiteren door verbeterd aanbod."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in