Zijn retailers in paniek?
Als klant verwacht ik dat een retailer mij altijd de beste prijs biedt. Als retailer biedt ik natuurlijk de beste prijs maar wil ik nog steeds winst maken. Als klant begrijp ik dat best. Natuurlijk er moet geld verdiend worden, willen we allemaal nog die belegde boterham naar binnen kunnen werken.
Waarom is mijn mindset dan zo veranderd dat ik intussen niet meer de eerste prijs die de retailer biedt, wil betalen? Ik ga er dus al van uit dat de retailer mij niet de beste prijs biedt. Ik wacht wel. Dan wordt die retailer zenuwachtig want de voorraden stapelen op, de medewerkers staan betaald te niksen in de winkel en de aandeelhouders willen onderhand wel geld zien. Onder die druk bezwijkt de retailer weer en prijst af. Marge weg, winst weg maar iedereen is wel aan het werk en er komt in ieder geval nog iets binnen.
Conditionering
In feite hebben retailers ons kortingsmonsters geschapen. Wij zijn de vruchten van hun arbeid. Door ons steeds te verleiden met kortingen, leuke bonnetjes en fijne acties zijn we eraan gewend geraakt. We verwachten niet anders. En de retailer? Ik heb het idee dat er steeds meer paniek is. Welk blad ik ook opensla, ik zie kortingspercentages. Ik knip en print braaf en blijf zo toch wel besteden, maar wel minder. Maar waar eindigt dit voor de retailer? Gaan we iedere aanbieder van artikelen wantrouwen als er geen korting wordt gegeven? Gaan we er sowieso van uit dat we getild worden of kan de detailhandel dit nog omkeren? Is het een gebrek van de aanbieder dat hij mij niet kan verleiden tot aankoop of ben ik een verwend nest? Wat vinden jullie?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid