Uitgezakt en dichtgeslibd


Het heeft iets komisch, en misschien ook iets treurigs. Retailers gaan maar door met innovatieve vondsten, die koopgedrag moeten analyseren, interpreteren en uiteindelijk voorspellen. Zo heeft de lancering van ‘slimme mobieltjes’ al geleid tot de nodige opwinding onder retailers. Want aan de technologie hoeft het straks niet meer te liggen. De consument toetst thuis zijn boodschappenlijstje in en gaat naar de winkel. Het Slimme Systeem heeft in de tussentijd kant-en-klare aanbiedingen bedacht, het koopgedrag geanalyseerd en de mate van loyaliteit uitgerekend. Die weer bepalend is voor nieuwe aanbiedingen. Maar de consument beslist in twee van de drie gevallen toch pas voor het schap? Die rationele shopper economicus bestaat helemaal niet.
Wat wel bestaat, zeker in de VS, is een diepgewortelde angst voor vetten en, sinds Dr. Atkins, voor met name koolhydraten. En voor hormonen, additieven, nitraten en genetisch gemodificeerd voedsel. Onder andere. Fabrikanten en retailers die deze angsten weten weg te nemen, en zeer transparant zijn over de exacte inhoud van hun voedingsaanbod, zullen aan het langste eind trekken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Progressive Grocer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid