Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kijken films bij voorkeur thuis

Nederlanders kijken liever thuis op de bank naar een film dan in de bioscoop. Met name de introductie van de dvd-speler, heeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert Philips op basis van een internationaal onderzoek dat het concern liet uitvoeren door Harris Interactive. Het onderzoek werd in dertien landen gehouden. Van alle respondenten in Europa blijven Nederlanders het liefst thuis om een film te kijken.

related partner content for mobile comes here

Vooralsnog hebben bioscopen niet te lijden onder deze trend. Het bioscoopbezoek stijgt en er komen regelmatig nieuwe filmzalen bij. Toch zeggen filmliefhebbers in het Philips-onderzoek dat ze meer genieten, als ze thuis kijken. Ze vinden dat ook leuker, gezelliger en socialer. Nederlanders zeggen dat, omdat ze het leuk vinden vrienden uit te nodigen als ze thuis een film gaan bekijken.

Andere Europese landen zijn het niet met Nederlanders eens. De inwoners van andere landen zijn van mening dat de bioscoop wel degelijk zijn sociale aantrekkingskracht heeft behouden. In Spanje bijvoorbeeld vindt 55 procent van de ondervraagden dat thuis kijken minder sociaal is dan in de cinema. In Nederland ligt dat aantal op 22 procent.

Het onderzoek geeft geen inzicht in de precieze redenen waarom Nederlanders thuis film kijken zo plezierig vinden. Zo vroegen de onderzoekers bijvoorbeeld niet of het iets te maken had met de mogelijkheid de film op elk gewenst moment stil te kunnen zetten om naar toilet of keuken (versnaperingen) te gaan (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in