Overslaan en naar de inhoud gaan

Grenzen aan mobiel werken

Mobiel werken: 85 procent van zakelijk Nederland ziet dit als de ideale manier van werken. Maar, er zijn grenzen. 79 procent vindt mobiel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op vakantie of in andere privé-situaties bijvoorbeeld. Wie nu nog niet mobiel werkt, ziet zich dat wel in de toekomst doen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van telecomaanbieder T-Mobile naar de mening over mobiel werken onder 549 zakelijke mobiele bellers. Gevraagd naar de argumenten om mobiel te werken, antwoordt 60 procent: ‘Het geeft je vrijheid’.

related partner content for mobile comes here

Niemand kan meer om mobiel werken heen, daar is 56 procent het over eens. Zowel mannen als vrouwen ervaren het als aantrekkelijk zelf te kunnen bepalen waar en wanneer ze werken. ‘Je bent flexibel, het is efficiënt en handig’, zegt het merendeel van de ondervraagden. Bijna de helft van de ondervraagden doet tijdens mobiel werken inspiratie op (48 procent). ‘Ik kan mijn tijd beter benutten’ (62 procent), ‘ik word niet afgeleid door zaken op kantoor’ (34 procent) en ‘ik kan me beter concentreren’ (30 procent) zijn andere, veel genoemde argumenten.

Zien mannen overwegend de voordelen, vrouwen voelen soms een bepaalde druk om (mobiel) te werken, juist omdat het kan en de mogelijkheden er zijn (12 procent). Eén op de tien vrouwen doet liever iets anders dan werken wanneer ze onderweg is, volgens anderen juist een geschikt moment om (mobiel) te werken. Opmerkelijk is dat 44 procent van de managers echt door werkt wanneer ze zakelijk op reis zijn, terwijl voor 68 procent van de overige medewerkers het voldoende is als de mobiele telefoon aan staat.

Om mobiel te werken, wordt onderweg veelvuldig de laptop gebruikt (46 procent). Bijna een kwart (24 procent) werkt mobiel met een PDA. Opmerkelijk is dat vrouwen hiermee minder vertrouwd lijken te zijn: 10 procent maakt gebruik van de PDA, tegenover 31 procent van de mannen. Hetzelfde geldt voor de laptop: 31 procent van de vrouwen geeft aan hiervan gebruik te maken, tegenover 53 procent van de mannen. De mobiele telefoon is, zoals verwacht, het populairste apparaat om mobiel mee te werken (89 procent).

Een lege accu of batterij van PDA of laptop. Dat is waar mobiele werkers zich het meest aan irriteren (54 procent), gevolgd door 'gesleep' met mobiele apparaten. Ook storingen in het bedrijfsnetwerk beïnvloeden het plezier in mobiel werken (29 procent), terwijl een zelfde deel zich ongemakkelijk voelt op bepaalde plekken mobiel te werken.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 549 zakelijke mobiele bellers in de leeftijd van 18 tot 45 jaar. De groep respondenten bestaat uit 127 managers, 75 stafmedewerkers en 347 professionals. De meesten zijn werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Het merendeel van de managers en professionals is minimaal drie keer per week buiten de deur.

Het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in