Radio toe aan herwaardering
Radio gaat als reclamemedium gebukt onder allerlei vooroordelen. Zo wordt vaak gedacht dat de geringe populariteit van radioreclame schadelijk is voor de effectiviteit. Maar dat blijkt niet zo te zijn. De Duitse supermarktketen Real kwam in 2003 met een radiocommercial die weinig waardering kreeg vanwege het schreeuwerige karakter. Toch steeg de verkoop van non-food, de categorie waarop de commercial zich richtte, met maar liefst 31 procent. Een ander vooroordeel is dat de vluchtige en passieve manier waarop de meeste luisteraars radioreclame waarnemen, negatief werkt. Ook dat valt mee. De effectiviteit van radioreclame is bij luisteraars die geconcentreerd naar een programma luisteren, even groot als bij luisteraars voor wie radio behang is. Ook het idee dat radioreclame niet in staat is om merken te maken en hoogstens een bijrol kan vervullen, klopt niet. Online touroperator Expedia heeft laten zien dat het goed mogelijk is om zwaar te leunen op radio. Kortom, radio heeft veel meer in huis dan doorgaans wordt gedacht. Een herwaardering is dan ook op z’n plaats.
Bron: Admap. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid