Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderreclame (niet) verbieden

Kinderen zijn gevoelig voor reclame, en sommige adverteerders maken daar misbruik van. Inmiddels gaan er stemmen op om overtreders…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel ouders zijn toegeeflijk als hun kinderen zeuren, en adverteerders weten dat. Of het nu gaat om reclame voor snoep, speelgoed of elektronica, in tal van campagnes worden de kleintjes ertoe aangespoord hun ouders onder druk te zetten. In navolging van de Europese Commissie denkt ook de Engelse overheid erover reclame voor kinderen in bepaalde gevallen te criminaliseren. Adverteerders die kinderen pushen om bij hun ouders of andere volwassenen te zeuren, zouden strafrechtelijk vervolgd moeten worden. De reclamebranche in Engeland is daar tegen en krijgt bijval uit onverwachte hoek: van de consumentenorganisaties.

related partner content for mobile comes here

Volgens de reclamebranche is de zelfregulering de laatste jaren voldoende aangescherpt. Bovendien beseffen adverteerders terdege dat ze ouders niet tegen zich in het harnas moeten jagen. Fastfoodbedrijven komen niet voor niets met gezondere alternatieven, en informeren hun klanten over de gezondheidsrisico’s van vet eten Daar komt bij dat het verbieden van reclame voor kinderen opvoedkundig niet juist is. Reclame hoort bij het leven, vinden ook de consumentenorganisaties. Daar moeten kinderen en ouders mee om leren gaan.

Bron: Marketing Week. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in