Overslaan en naar de inhoud gaan

Light producten niet promoten met OP=OP actie

Uit afstudeer onderzoek op de Universiteit Twente is gebleken dat bij 0% vet producten een OP=OP actie negatief werkt op de aankoopintentie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Raar, want door bij een product te vermelden dat het tijdelijk verkrijgbaar is neemt normaal gesproken de verkoop toe. Veel winkeliers maken dan ook gretig gebruik van dit psychologisch effect. En ook de vermelding dat een product 0% vet bevat zorgt voor een hogere verkoop (bij bepaalde doelgroepen).

related partner content for mobile comes here

Het promoten van 0% vet producten kan dus wel, maar doe dat niet met een tijdelijke actie, want dat heeft geen zin. De tijdelijke aanbieding zorgt zélfs voor een afname van de verkoop.

Raar maar waar.
Hoe werkt dit principe? De oorspong hiervan is af te leiden uit de evolutionaire psychologie. Door de tijdelijke aanbieding wordt het "schaarste principe" opgeroepen bij de mensen. Dit schaarste principe heeft zijn grondslag in de overlevingsdrang van mensen. Als iets beperkt is moet je er veel van gebruiken. Ook de voorkeur voor vet en suikers hebben hun grondslag in het overlevingsprincipe.

Op basis van deze psychologische principes wordt verklaart dat bij tijdelijke aanbiedingen (OP=OP) vette en suikerbevattende producenten worden geprefereerd.

Interessant onderzoek, maar de meeste OP=OP acties die ik zie zijn bij kleding en schoenen winkels. Ik heb nog nooit een OP=OP actie gezien voor Mars, Snickers of voor een 'patatje met'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in