Light producten niet promoten met OP=OP actie


Raar, want door bij een product te vermelden dat het tijdelijk verkrijgbaar is neemt normaal gesproken de verkoop toe. Veel winkeliers maken dan ook gretig gebruik van dit psychologisch effect. En ook de vermelding dat een product 0% vet bevat zorgt voor een hogere verkoop (bij bepaalde doelgroepen).
Het promoten van 0% vet producten kan dus wel, maar doe dat niet met een tijdelijke actie, want dat heeft geen zin. De tijdelijke aanbieding zorgt zélfs voor een afname van de verkoop.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Raar maar waar.
Hoe werkt dit principe? De oorspong hiervan is af te leiden uit de evolutionaire psychologie. Door de tijdelijke aanbieding wordt het "schaarste principe" opgeroepen bij de mensen. Dit schaarste principe heeft zijn grondslag in de overlevingsdrang van mensen. Als iets beperkt is moet je er veel van gebruiken. Ook de voorkeur voor vet en suikers hebben hun grondslag in het overlevingsprincipe.
Op basis van deze psychologische principes wordt verklaart dat bij tijdelijke aanbiedingen (OP=OP) vette en suikerbevattende producenten worden geprefereerd.
Interessant onderzoek, maar de meeste OP=OP acties die ik zie zijn bij kleding en schoenen winkels. Ik heb nog nooit een OP=OP actie gezien voor Mars, Snickers of voor een 'patatje met'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid