Overslaan en naar de inhoud gaan

Kans van je leven

Nederland moppert door op de financiële sector. Wat moeten de merken nu doen? Of juist laten?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wellink, Scheringa, Rijkman Groenink. Nee, we zijn ze niet vergeten. We willen ze niet vergeten. En al die oplichtersmerken die we het liefst over één kam scheren; ze kunnen de boom in met hun mooie praatjes. Je hoeft Maurice de Hond geen peiling te laten houden om te weten dat het imago van financieel dienstverleners nog onder de krassen zit.
Aha, we spreken hier over een gouden kans. Een once in a lifetime opportunity voor reclamemensen met een visie. We hebben het nog steeds over een van de allergrootste sectoren van de Nederlandse economie. Prachtige budgetten liggen klaar voor merkdenkers met oplossingen.
Als financieel merk, oud of nieuw, sta je 5-0 achter en het is verrekte lastig om het beeld van provisiejagende, te hoge beloningen weggraaiende krijtstrepen weg te nemen.
Natuurlijk, voordat er gecommuniceerd kan gaan worden moeten banken, verzekeraars en andere geldbedrijven eerst echt intern aan de slag. Maar laten we ervan uitgaan dat dat nu ook echt gebeurt.
Dan komt snel het hoofdstuk communicatie kijken. En het volgende hoofdstuk: reclame. Bij alle financieel dienstverleners breken ze zich het brein over de vraag: hoe nu verder?
Een paar zaken vallen op. Allereerst, er komen veel nieuwe bedrijven en dus merken bij. De meeste merken communiceren nog altijd op de oude wijze. Slechte enkele van de gevestigde merken hebben het over een nieuwe boeg gegooid.
Een overzicht:

related partner content for mobile comes here

- Nieuwe generatie merken:
Brandnewday, Bank Ohpen

- Nieuwe merken die een paar jaar geleden de bui al zagen aankomen:
InShared, BinckBank, Ditzo
 
- Oude generatie merken met een min of meer nieuwe boodschap:
Nationale Nederlanden, Aegon

- Oude generatie merken met een nieuwe naam, maar met zelfde boodschap:
ASR (voorheen Fortis ASR)

Oude generatie merken met een ongewijzigde of nauwelijks gewijzigde boodschap
Delta Lloyd, ING, ABN Amro, alle Achmea-merken (minus InShared), Rabobank, Van Lanschot, SNS Bank, Robeco, Allianz, Agis, Reaal, Zwitserleven.

Natuurlijk, het is maar een oppervlakkige inventarisatie. Toch is de eerste conclusie veelzeggend: het lijstje merken dat op dezelfde voet doorgaat, is vele malen langer dan de merken die in hun reclame een frisse boodschap verkondigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in