Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedrag bepaalt merkwaarde.

Op de corporate website van geneesmiddelenfabrikant GlaxoSmithKline (GSK) staan de waarden van de onderneming vermeld. Onder het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De berichtgeving in de is in dat licht opmerkelijk: jarenlang blijkt GSK de (voor het bedrijf ongunstige) uitkomsten van een vergelijkend onderzoek tussen een eigen diabetesmedicijn (Avandia) en dat van een concurrent, Actos van Takeda, verzwegen te hebben. Dit onderzoek vond plaats in 1999 en de resultaten wezen uit, aldus de NYT, dat het product niet beter was dan dat van de concurrent, en bovendien risicovoller bleek, met grotere kans op hartaanvallen. In 2007 was al bekend geworden dat de onderneming in ieder geval sinds 2005 op de hoogte was van de hogere risico’s verbonden aan het eigen medicijn. Nu is bekend geworden dat deze risico’s al kort na de introductie van het medicijn in 1999 bekend waren bij de firma.

related partner content for mobile comes here

Los van alle juridische, en in dit geval politieke, consequenties is dit een duidelijk voorbeeld van gedrag dat in geen opzicht overeenkomt met de waarden ‘respect’, ‘ patiënt focus’, ‘transparantie’ en integriteit. Gedrag dat een wissel zal trekken op het merk.

Het zou in 1999 extreme moed hebben gevergd om transparant te zijn over de testresultaten en daar als onderneming de consequenties aan verbonden te hebben in lijn met de eigen waarden (nader uitleggen, van de markt halen, aanpassen, anderszins). De honderden miljoenen dollars aan omzet die het medicijn de afgelopen 11 jaar heeft opgebracht zullen in het niet vallen bij de schade die het merk kan oplopen als gevolg van dergelijke affaires. GSK zou wat dat betreft te rade kunnen gaan bij BP, dat sinds januari zo’n 80 miljard aan beurswaarde zag verdampen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in