Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil rust aan de deur

Een half jaar na instelling van het Bel-me-niet register heeft tweederde van de Nederlanders zich ingeschreven. Toch worden zij nog wel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

CentERdata wilde weten of het Bel-me-niet-register, dat eind 2009 is gelanceerd, inmiddels is omarmd door de Nederlandse bevolking, of het werkt en of het heeft geleid tot toename van andere vormen van direct marketing. Daartoe bevroeg het bureau ruim 1900 Nederlanders over colportage, telemarketing en andere direct marketing kanalen.

related partner content for mobile comes here

De resultaten:

Vrijwel alle Nederlanders kennen het Bel-me-niet register (97 procent) inmiddels, ongeveer twee op de drie Nederlanders heeft zich ingeschreven. Inschrijvingen liggen lager bij 65+-ers: 40 procent heeft zich niet ingeschreven. Het overgrote deel van de mensen die bij het Bel-me-niet-register staan ingeschreven (74,9 procent) is in de afgelopen 6 maanden nog wel gebeld, een deel zelfs regelmatig (17,2 procent).

Ongeveer 90 procent van de Nederlanders vindt colportage en telemarketing storend, zelfs als het door een bedrijf gebeurt waarvan men al klant is. Als het een benadering betreft voor goede doelen oordeelt men iets positiever, maar toch ervaart het overgrote deel van de Nederlanders (zo'n 85 procent) ook dit als storend. Het lijkt erop dat colportage iets vaker plaatsvindt dan enkele jaren geleden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is er geen verband met het Bel-me-niet-register. Uit het onderzoek blijkt niet dat geregistreerden in het Bel-me-niet-register vaker via colportage of andere direct marketing kanalen worden benaderd dan niet-geregistreerde Nederlanders.

Hoewel 70 procent van de Nederlanders op de hoogte is van het recht om een aankoop binnen 8 dagen ongedaan te maken, voelt slechts 30 procent van de Nederlanders zich voldoende beschermd tegen colportage. Opvallend genoeg gaan Nederlanders boven 65 niet vaker in op colportage en gaan ze zelfs minder vaak in op telemarketing. Er is volgens de onderzoekers dus geen bewijs dat ouderen kwetsbaarder zijn voor direct marketing.

Met de toename in colportage en de irritatie van Nederlanders hierover, is het volgens Jorna Leenheer, senior onderzoeker bij CentERdata, de hoogste tijd voor maatregelen vanuit de overheid. Dit om te voorkomen dat na de telefoon nu ook de deurbel als communicatiemedium wordt gebruikt. Het merendeel van de Nederlandse bevolking (62,6 procent) kan zich vinden in het instellen van een Bel-niet-aan-register, maar de door de overheid geïntroduceerde deurwijzer gebruikt nu slechts een enkeling (3 procent).
‘De overheid kan zich niet veroorloven nog lang te wachten met ingrijpen’, stelt Leenheer. Een Bel-niet-aan-register is volgens haar inefficiënt en moeilijk te handhaven. ‘In plaats daarvan moet de overheid streng en gericht optreden tegen de agressieve colporteurs. Er moet snel een strenge wetgeving komen tegen de kleine groep colporteurs die het voor de rest verpest.’

Het gehele onderzoek kunt u

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in