Overslaan en naar de inhoud gaan

VPRO komt met jongerenmerk Dorst

De VPRO introduceert Dorst, een breed jongerenmerk dat jong makers-talent een podium moet bieden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De lancering was gisteren, middernacht. Dorst is een nieuw merk van de VPRO, voor en door een jong publiek. Initiatiefnemers zijn Ebele Wybenga (23), voormalig hoofdredacteur van jongerenplatform Spunk en Adformatie-columnist, Yuki Kho (19) en Boris van Hoytema (22).

related partner content for mobile comes here

e eerste uiting van dit nieuwe merk is een , dat elke dag één beeldvullend item brengt, gemaakt door een poule van (nu al zo’n) zestig jonge freelancers (journalisten, filmmakers, schrijvers, dichters, fotografen, illustratoren etc.) in de leeftijd van 16 tot 26 jaar. Dat kan een filmpje zijn, een tekst, een beeld of, zoals Wybenga zegt, een borduurpatroon.

Dorst moet een breed jongerenmerk worden dat jong talent een podium biedt, dat als een soort toegangspoortje fungeert naar de kennisbank die de VPRO op het vlak van jongeren heeft, en dat als een bron van inspiratie gaat dienen van wat jongeren aangaat. Die doelgroep zijn late tieners tot midden-twintigers, maar volgens Wybenga is hun mindset belangrijker dan de leeftijd.

Wybenga: ‘De VPRO heeft activiteiten als muziekplatform en Metropolis, maar een structureel, breed jongerenmerk ontbrak nog.’ Inhoudelijk gaat Dorst werken op basis van een twintigtal redactionele uitgangspunten. Wybenga benadrukt dat het een digitaal magazine is en geen weblog. ‘Dus geen meningen tikken vanaf een zolderkamer, maar medewerkers moeten de deur uit om een item te maken.’

Dorst gaat ook niet op de actualiteit zitten, de nadruk ligt op de achtergronden bij en de verdieping van dat nieuws. Het online magazine vormt de komende tijd de basis van Dorst. Later volgt ook een samenwerking met de VPRO Gids en aanwezigheid op festivals, zoals de VPRO zelf nu ook al heeft. ‘Het kan zijn dat we daarna ook op de andere VPRO-platforms – radio, tv, online – opduiken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in