VPRO komt met jongerenmerk Dorst
De lancering was gisteren, middernacht. Dorst is een nieuw merk van de VPRO, voor en door een jong publiek. Initiatiefnemers zijn Ebele Wybenga (23), voormalig hoofdredacteur van jongerenplatform Spunk en Adformatie-columnist, Yuki Kho (19) en Boris van Hoytema (22).
e eerste uiting van dit nieuwe merk is een online magazine, dat elke dag één beeldvullend item brengt, gemaakt door een poule van (nu al zo’n) zestig jonge freelancers (journalisten, filmmakers, schrijvers, dichters, fotografen, illustratoren etc.) in de leeftijd van 16 tot 26 jaar. Dat kan een filmpje zijn, een tekst, een beeld of, zoals Wybenga zegt, een borduurpatroon.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDorst moet een breed jongerenmerk worden dat jong talent een podium biedt, dat als een soort toegangspoortje fungeert naar de kennisbank die de VPRO op het vlak van jongeren heeft, en dat als een bron van inspiratie gaat dienen van wat jongeren aangaat. Die doelgroep zijn late tieners tot midden-twintigers, maar volgens Wybenga is hun mindset belangrijker dan de leeftijd.
Wybenga: ‘De VPRO heeft activiteiten als muziekplatform 3voor12 en Metropolis, maar een structureel, breed jongerenmerk ontbrak nog.’ Inhoudelijk gaat Dorst werken op basis van een twintigtal redactionele uitgangspunten. Wybenga benadrukt dat het een digitaal magazine is en geen weblog. ‘Dus geen meningen tikken vanaf een zolderkamer, maar medewerkers moeten de deur uit om een item te maken.’
Dorst gaat ook niet op de actualiteit zitten, de nadruk ligt op de achtergronden bij en de verdieping van dat nieuws. Het online magazine vormt de komende tijd de basis van Dorst. Later volgt ook een samenwerking met de VPRO Gids en aanwezigheid op festivals, zoals de VPRO zelf nu ook al heeft. ‘Het kan zijn dat we daarna ook op de andere VPRO-platforms – radio, tv, online – opduiken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid