Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Piraterij schaadt aanbod van muziek niet’

Met het illegaal digitaal kopiëren van muziek worden auteursrechten ondermijnd. Dat is duidelijk. Toch is dit niet zo schadelijk voor de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kleine platenmaatschappijen bloeien op en het aanbod aan creatieve producten vermindert niet.

related partner content for mobile comes here

Auteursrechtbeleid moet er daarom op gericht zijn om technologische veranderingen te ondersteunen, stelt Christian Handke in zijn proefschrift ‘The Creative Destruction of Copyright. Innovation in the Record Industry and Digital Copying', waarop hij vorige week aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveerde.

Handke onderzocht de markt van de Duitse muziekindustrie vanaf de late jaren ’90, toen het mogelijk werd om muziek digitaal te kopiëren. Hij laat zien dat het aantal creatieve producten toeneemt. Handke stelt daarnaast dat in deze roerige periode het aantal kleine, onafhankelijke platenmaatschappijen toeneemt. Zij varen wel bij de markt die door radicale technologische veranderingen meer competitief is geworden. Bovendien kunnen deze bedrijven hun businessmodellen makkelijk aanpassen zodat zij op de veranderende markt kunnen inspelen.

In vergelijking tot grotere muziekbedrijven zijn kleine platenlabels sneller geneigd te zoeken naar inkomensalternatieven, maar worden daarin gehinderd door het huidige systeem van auteursrechten omdat deze barrières opwerpt voor innovatie.

Het advies van Handke is om het auteursrechtbeleid aan te passen aan het digitale tijdperk: het beschermingsniveau van rechthebbenden zoals dat twintig jaar geleden was is niet meer adequaat.
Het beleid moet flexibeler worden, zodat wet- en regelgeving de snelle en radicale technologische veranderingen kan ondersteunen. Dit zal er volgens Handke voor zorgen dat het auteursrechtbeleid een minder groot obstakel is voor innovatie bij muziekbedrijven dan nu het geval is.

Het proefschrift is te downloaden:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in