‘Piraterij schaadt aanbod van muziek niet’


Kleine platenmaatschappijen bloeien op en het aanbod aan creatieve producten vermindert niet.
Auteursrechtbeleid moet er daarom op gericht zijn om technologische veranderingen te ondersteunen, stelt Christian Handke in zijn proefschrift ‘The Creative Destruction of Copyright. Innovation in the Record Industry and Digital Copying', waarop hij vorige week aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveerde.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHandke onderzocht de markt van de Duitse muziekindustrie vanaf de late jaren ’90, toen het mogelijk werd om muziek digitaal te kopiëren. Hij laat zien dat het aantal creatieve producten toeneemt. Handke stelt daarnaast dat in deze roerige periode het aantal kleine, onafhankelijke platenmaatschappijen toeneemt. Zij varen wel bij de markt die door radicale technologische veranderingen meer competitief is geworden. Bovendien kunnen deze bedrijven hun businessmodellen makkelijk aanpassen zodat zij op de veranderende markt kunnen inspelen.
In vergelijking tot grotere muziekbedrijven zijn kleine platenlabels sneller geneigd te zoeken naar inkomensalternatieven, maar worden daarin gehinderd door het huidige systeem van auteursrechten omdat deze barrières opwerpt voor innovatie.
Het advies van Handke is om het auteursrechtbeleid aan te passen aan het digitale tijdperk: het beschermingsniveau van rechthebbenden zoals dat twintig jaar geleden was is niet meer adequaat.
Het beleid moet flexibeler worden, zodat wet- en regelgeving de snelle en radicale technologische veranderingen kan ondersteunen. Dit zal er volgens Handke voor zorgen dat het auteursrechtbeleid een minder groot obstakel is voor innovatie bij muziekbedrijven dan nu het geval is.
Het proefschrift is te downloaden: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1630343
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid