Top of Flop: Brand New Day


In januari lanceerden de oprichters van BinckBank het nieuwe verzekeringsconcept Brand New Day. Eerder had men de beleggingsmarkt opengebroken, nu was volgens eigen zeggen de verzekeringsmarkt aan de beurt. De lancering werd destijds breed ondersteund, onder andere met een televisiecommercial. Wouter Jacobs van Marketresponse onderzocht de introductie voor onze Top of Flop-rubriek in Tijdschrift voor Marketing
De resultaten van het onderzoek staan in het juninummer. De belangrijkste resultaten geef ik hier.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Hoe scoort de spot?
Niet goed. Hij slaagt er onvoldoende in om de aandacht te trekken en zorgt ook nauwelijks voor merkbinding (relevantie & vertrouwen). De spot scoort hiermee ruim onder de norm (die Marketresponse hanteert) voor effectieve communicatie. In grafiek 1 zijn alle respondenten (n=100) die meededen aan het onderzoek geplot. Elke rode stip representeert een respondent. Elke respondent heeft een attentiescore (maat voor aandacht) en een bondingscore (maat voor merkbinding). De norm voor beide scores ligt op 6,0. Een spot presteert dus goed als er veel respondenten in het groene kwadrant (rechts boven) terecht komen. In dit geval zien we dat de verreweg de meeste respondenten in het grijze kwadrant (links onder) zijn beland. Deze respondenten zullen in de praktijk geen aandacht hebben voor deze spot en er is ook geen sprake van merkbinding.
Wat gaat er goed, wat gaat er fout?
Wouter Jacobs van Marketresponse: 'De spot snijdt ontegenzeggelijk een relevant thema aan. Ik zie veel verontwaardiging en boosheid over de woekerpolissen in de spontane feedback van consumenten. Er is ook veel wantrouwen ten aanzien van financiële instellingen. Brand New Day roept op hier samen een einde aan te gaan maken. Op zich zien veel consumenten dat wel zitten, maar Brand New Day geeft in de spot niet aan hoe en dat maakt consumenten achterdochtig. Het feit dat Brand New Day van dezelfde mensen als Binckbank is, zorgt voor herkenning en vertrouwen bij een enkeling maar zeker niet bij grote groepen consumenten. Zonder deze bewijsvoering is het volgens veel consumenten een beetje schreeuwerige agressieve commercial die wel roept wat andere fout doen maar niet aangeeft hoe het beter kan. De spot zet sommige consumenten ook een beetje op het verkeerde been. Vele denken bij ‘verzekeringen’ in eerste instantie aan schadeverzekeringen. Zij denken na het zien van de spot dat Brand New Day auto- en reisverzekeringen gaat verkopen en ze snappen niet goed wat dat met woekerpolissen te maken heeft. De spot scoort wel goed op branding, veel consumenten spelen de naam terug in hun spontane feedback en dat is goed. Dit zal de groei van de naamsbekendheid zeker bevorderen.'
Methodiek
MarketResponse maakt gebruik van de add+impact methodiek, een onderzoeksmodel dat kwalitatieve vraag- en analysetechnieken combineert met een gestandaardiseerde en gevalideerde set met statements die het gehele speelveld van effectieve reclame bestrijkt. Er zijn wereldwijd meer dan 5.000 commercials getest met add+impact. De database stelt in staat om uitspraken te kunnen doen over de het al dan niet effectief zijn van uitingen en de oorzaken daarvoor. Add+impact onderzoek wordt in Nederland online uitgevoerd onder n=100 consumenten per uiting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid