Overslaan en naar de inhoud gaan

Volkse reclame

Kun je reclame maken voor volkse merken als je de Nederlander niet kent?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De reclamewereld is een D66-wereld. Dat blijkt uit alle schaduwverkiezingen, polletjes en twitterberichtjes van de afgelopen weken. Een verdwaalde GroenLinkser, een enkele VVD’er en een paar verstokte PvdA’ers daargelaten, stemmen reclamemensen op D66.

related partner content for mobile comes here

Maar ze moeten reclame maken voor producten die in minstens vijftien procent van de gevallen bedoeld zijn voor PVV’ers.
BCC, Hema, Dirk, CenterParcs, Amstel, Transavia, H&M. Het zijn merken waar een groot deel van de klandizie bij de verkiezingen koos voor Grote Geert. Bij veel merken waarschijnlijk zelfs meer dan twintig procent.

Wat doen reclamemakers met die kennis?
Goede reclame maak je doordat je je kunt verplaatsen in de consument. Je weet wat ‘ie leuk vindt, waar hij woont, wat hij denkt, wat hij lekker vindt, waarheen hij op vakantie wil.
Goede reclame maak je doordat je respect hebt voor die consument. Want je wilt hem op een prettige manier kietelen, pleasen. Je wilt iets verkopen en dat lukt het beste als je de consument begrijpt.
Maar de reclameman heeft – blijkens de schaduwverkiezingen, polletjes en twitterberichten – een tyfushekel aan al die mensen die PVV stemmen. Aan een groot deel van de consumenten dus.

Wat me vooral opvalt, is de verbazing van veel vakgenoten over het stemgedrag in Nederland. Want wat zegt het over de kwaliteiten van de antenne van reclamemakers, marktonderzoekers, communicatiestrategen als ze niet weten wat er leeft bij veel consumenten?
Werkt die antenne eigenlijk wel? Of raakt de antenne een beetje verstoord door de eigen leefwereld?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in