Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil betalen voor digitale informatie op maat

De consument is bereid te betalen voor digitale informatie op maat en daar zouden uitgevers beter op in moeten spelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers 'De transitie naar digitale proposities in de krantenindustrie', uitgevoerd in opdracht van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Lezers van digitale content hebben andere voorkeuren dan lezers van de traditionele print-editie. Zo wil een digitale lezer doorklikken naar gerelateerde artikelen, video's bekijken, reageren op artikelen en archieven doorzoeken. Veel van de huidige web-edities van kranten voldoen niet aan deze behoefte, zeggen de onderzoekers.

related partner content for mobile comes here

Kranten kunnen beter op deze voorkeuren van gebruikers inspelen door in een zogenaamde 'web-editie-plus' unieke content te bundelen met gerelateerde aanbiedingen, kortingen en productinformatie. Daarnaast hebben lezers behoefte aan losse artikelen en willen op basis van hun eigen voorkeur de mogelijkheid krijgen hun eigen nieuwspakket samen te stellen. Uitgevers zouden in deze behoefte kunnen voorzien door hun journalistieke content gefragmenteerd te gaan aanbieden: in plaats van lezers te laten betalen voor een hele (online) editie, kunnen ze de consument de mogelijkheid geven te betalen voor losse artikelen via het zogenaamde 'Metered'-betaalmodel of het strippenkaartprincipe.

Door zorgvuldiger af te wegen welk distributiekanaal - fysiek of online - welk soort nieuws het best dient, kan het onderscheid met gratis digitale alternatieven worden vergroot. Voor het welslagen van wat de onderzoekers de web-editie-plus hebben genoemd, moet aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan: krantenuitgevers moeten volgens de onderzoekers hun digitale distributiekanalen optimaal benutten, meer gebruikersgemak bieden, klantenbinding via zogenaamde communities stimuleren, scherpere journalistieke keuzes maken, kritischer kijken naar hun prijszetting, hun producten (ont)bundelen en klantsegmentatie toepassen.

Het volledige onderzoek is te vinden op de van het Stimuleringsfonds.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in