Consument wil betalen voor digitale informatie op maat


Dit blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers 'De transitie naar digitale proposities in de krantenindustrie', uitgevoerd in opdracht van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Lezers van digitale content hebben andere voorkeuren dan lezers van de traditionele print-editie. Zo wil een digitale lezer doorklikken naar gerelateerde artikelen, video's bekijken, reageren op artikelen en archieven doorzoeken. Veel van de huidige web-edities van kranten voldoen niet aan deze behoefte, zeggen de onderzoekers.
Kranten kunnen beter op deze voorkeuren van gebruikers inspelen door in een zogenaamde 'web-editie-plus' unieke content te bundelen met gerelateerde aanbiedingen, kortingen en productinformatie. Daarnaast hebben lezers behoefte aan losse artikelen en willen op basis van hun eigen voorkeur de mogelijkheid krijgen hun eigen nieuwspakket samen te stellen. Uitgevers zouden in deze behoefte kunnen voorzien door hun journalistieke content gefragmenteerd te gaan aanbieden: in plaats van lezers te laten betalen voor een hele (online) editie, kunnen ze de consument de mogelijkheid geven te betalen voor losse artikelen via het zogenaamde 'Metered'-betaalmodel of het strippenkaartprincipe.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDoor zorgvuldiger af te wegen welk distributiekanaal - fysiek of online - welk soort nieuws het best dient, kan het onderscheid met gratis digitale alternatieven worden vergroot. Voor het welslagen van wat de onderzoekers de web-editie-plus hebben genoemd, moet aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan: krantenuitgevers moeten volgens de onderzoekers hun digitale distributiekanalen optimaal benutten, meer gebruikersgemak bieden, klantenbinding via zogenaamde communities stimuleren, scherpere journalistieke keuzes maken, kritischer kijken naar hun prijszetting, hun producten (ont)bundelen en klantsegmentatie toepassen.
Het volledige onderzoek is te vinden op de website van het Stimuleringsfonds.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid