De kracht van branding: Apple maakt je creatiever
Apple probeert al jarenlang creativiteit en innovatie aan haar merk te koppelen. Uit een mooi psychologisch onderzoek blijkt dat deze koppeling inderdaad is gemaakt. Sterker nog: de koppeling is bijzonder sterk. Zelfs zo sterk dat het niet alleen ons consumentengedrag kan veranderen, maar ook onze vaardigheden.
In het onderzoek kregen 341 studenten twee verschillende logo’s te zien: een Apple logo en een IBM logo. De logo’s werden zo snel aan de proefpersonen laten zien dat zij dit niet bewust konden waarnemen. Het onbewuste was echter wel in staat om de logo’s waar te nemen waardoor de proefpersonen subliminaal werden beïnvloed. De onderzoekers waren verbaasd toen uit de resultaten bleek dat mensen die onbewust het Apple logo hadden gezien creatiever waren dan de groep die het IBM logo had gezien. De proefpersonen moesten op een lijst aangeven wat je allemaal kan doen met een baksteen, en opmerkelijk genoeg maakte de Apple groep creatiever gebruik van een baksteen dan de IBM groep.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOm te begrijpen hoe dit werkt moeten we kijken naar onze hersenen. Als je aan een psycholoog vraagt wat een merk is dan krijg je waarschijnlijk het volgende antwoord: een merk is een bundel van associaties in het hoofd van de consument. De associaties bestaan uit neuronen die met elkaar verbonden zijn. Als een neuron wordt geactiveerd worden alle neuronen waar deze neuron mee verbonden is geprikkeld. Als de prikkeling sterk genoeg is leidt dat tot activering van het neuron. De branding van Apple heeft ervoor gezorgd dat het merk Apple zeer sterk verbonden is met het concept creativiteit. Zelfs zo sterk dat het onze eigen creativiteit kan versterken.
Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van andere merken die door een adequate branding een soortgelijke reactie bij mensen kunnen ontlokken. Zo kan ik mij heel goed voorstellen dat het onbewust waarnemen van het Coca Cola logo ervoor zorgt dat we ons iets gelukkiger voelen. En Volvo zal ons hoogstwaarschijnlijk een veiliger gevoel geven. En wie weet, misschien geeft Axe ons wel meer zelfvertrouwen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid