Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van branding: Apple maakt je creatiever

Apple probeert al jarenlang creativiteit en innovatie aan haar merk te koppelen. Uit een mooi psychologisch onderzoek blijkt dat deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Apple probeert al jarenlang creativiteit en innovatie aan haar merk te koppelen. Uit een mooi psychologisch blijkt dat deze koppeling inderdaad is gemaakt. Sterker nog: de koppeling is bijzonder sterk. Zelfs zo sterk dat het niet alleen ons consumentengedrag kan veranderen, maar ook onze vaardigheden.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek kregen 341 studenten twee verschillende logo’s te zien: een Apple logo en een IBM logo. De logo’s werden zo snel aan de proefpersonen laten zien dat zij dit niet bewust konden waarnemen. Het onbewuste was echter wel in staat om de logo’s waar te nemen waardoor de proefpersonen subliminaal werden beïnvloed. De onderzoekers waren verbaasd toen uit de resultaten bleek dat mensen die onbewust het Apple logo hadden gezien creatiever waren dan de groep die het IBM logo had gezien. De proefpersonen moesten op een lijst aangeven wat je allemaal kan doen met een baksteen, en opmerkelijk genoeg maakte de Apple groep creatiever gebruik van een baksteen dan de IBM groep.

Om te begrijpen hoe dit werkt moeten we kijken naar onze hersenen. Als je aan een psycholoog vraagt wat een merk is dan krijg je waarschijnlijk het volgende antwoord: een merk is een bundel van associaties in het hoofd van de consument. De associaties bestaan uit neuronen die met elkaar verbonden zijn. Als een neuron wordt geactiveerd worden alle neuronen waar deze neuron mee verbonden is geprikkeld. Als de prikkeling sterk genoeg is leidt dat tot activering van het neuron. De branding van Apple heeft ervoor gezorgd dat het merk Apple zeer sterk verbonden is met het concept creativiteit. Zelfs zo sterk dat het onze eigen creativiteit kan versterken.

Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van andere merken die door een adequate branding een soortgelijke reactie bij mensen kunnen ontlokken. Zo kan ik mij heel goed voorstellen dat het onbewust waarnemen van het Coca Cola logo ervoor zorgt dat we ons iets gelukkiger voelen. En Volvo zal ons hoogstwaarschijnlijk een veiliger gevoel geven. En wie weet, misschien geeft Axe ons wel meer zelfvertrouwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in