Japanse reclamebranche krabbelt op


Japanse reclamebureaus zitten al jaren in zwaar weer. De laatste jaren zijn de uitgaven aan reclame gestaag gedaald. Dat komt doordat adverteerders in Japan hun reclamebudgetten afstemmen op de omzet van vorig jaar. Bij een krimpende economie mag duidelijk zijn wat dat voor media en voor reclamebureaus betekent. Sommige insiders zien hoop gloren op betere tijden. Als de economie eenmaal aantrekt, zal de reclame daar als eerste van profiteren. Anderen zijn sceptisch, en gaan ervan uit dat de groei nog wel even op zich laat wachten. Opvallend is wel dat niet ieder bedrijf evenveel last ondervindt van de huidige malaise. De verkoop van de luxere producten én van de goedkope artikelen loopt in Japan relatief goed, terwijl het middensegment het moeilijk heeft. Blijkbaar wordt een scherpe profilering gewaardeerd door de Japanse consument. Ook reclamebureaus zouden er goed aan doen als ze zich wat duidelijker profileren. Maar dan moet de reclamemarkt eerst wat transparanter worden, en op dat punt heeft Japan nog een lange weg te gaan.
Bron: Campaign
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid