Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig maatschappelijk verantwoord ondernemen in het MKB

Maatschappelijk verantwoord ondernemen komt nauwelijks voor in het MKB. Dat blijkt uit het EIM rapport ‘Maatschappelijk verantwoord…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals omschreven door de SER in haar rapport de winst van waarden in het MKB nauwelijks voorkomt. Wanneer de maatschappelijk verantwoorde activiteiten die door de MKB ondernemers zelf worden genoemd geanalyseerd worden blijkt dat het win-wingehalte sporadisch voorkomt, een bewuste en structureler inbedding in de meeste gevallen ontbreekt, en dat verslaglegging überhaupt niet aan de orde is. Wel gaat het vaak om activiteiten die verder gaan dan de wet verplicht.
En wanneer een MKB ondernemer aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet, gebeurt dat vooral omdat dat zo hoort: 'je streeft als ondernemer niet alleen eigenbelang na maar probeert ook iets terug te doen voor de maatschappij'. Als dit naamsbekendheid oplevert voor het bedrijf is dat mooi meegenomen, maar het vormt niet het uitgangspunt. Veel gehoorde opmerkingen in de telefonische interviews waren: 'daar loop ik niet te koop mee', en 'dat ga ik niet aan de grote klok hangen'. Typerend in dit verband is de 'angst' bij ondernemers dat wanneer men er wel mee naar buiten treedt men overstelpt zal worden met andere aanvragen voor andere goede doelen of sportclubs.

related partner content for mobile comes here

Het basisidee achter het onderzoek is een beantwoording van de vragen: wat kan het MKB aan met maatschappelijk verantwoord ondernemen? In hoeverre biedt het kleine bedrijven kansen, en wat zijn de voor- en nadelen van deze vorm van ondernemen? Om deze vragen te beantwoorden wordt eerst stilgestaan bij de twee kernbegrippen van dit rapport: maatschappelijk verantwoord ondernemen en het midden- en kleinbedrijf. Wat zijn de essentiële aspecten van beide begrippen en in hoeverre zijn er aanknopingspunten? Na deze conceptuele analyse komen meer dan 3000 ondernemers zelf aan het woord: wat vinden zij van maatschappelijk verantwoord ondernemen en wat doen ze er aan? Aan het eind van het rapport wordt de balans opgemaakt en wordt teruggegrepen op de centrale vraag: wat kan het midden- en kleinbedrijf met maatschappelijk verantwoord ondernemen?

EIM verricht sociaal-economisch beleidsonderzoek voor overheden, beleidsinstanties en organisaties in het bedrijfsleven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in