Postbus 51 scoort beter dan reclame
In 2003 was het gemiddelde mediabudget van een Postbus 51 campagne €475.000 en bereikten de campagnes gemiddeld 92 procent van de Nederlandse bevolking. In 2002 werd met een budget van €666.000 een bereik van 83 procent gerealiseerd. Dit blijkt uit de jaarevaluatie die de Minister-President vorige week aanbood aan de Tweede Kamer. Sinds 1999 onderzoekt RVD/Publiek en Communicatie de resultaten van de Postbus 51 campagnes op een systematische en vergelijkbare manier. De resultaten worden ook gebruikt om de mediatool verder aan te scherpen.
Burgers waarderen Postbus 51 campagnes gemiddeld met een 7,0 (6,8 in 2002). Dat is positiever dan televisiereclames (5,8). Postbus 51 scoort met name hoger op de aspecten geloofwaardigheid, objectiviteit en informatiewaarde, en wordt als minder irritant ervaren dan reclame.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaJongeren zijn overigens minder positief over de Postbus 51 spots dan volwassenen. Eenvijfde van de jongeren geeft een 5,0 of lager.
Campagnes die in 2003 goed scoorden op herinnering en waardering en een duidelijke boodschap hadden waren ‘Bob’, ‘Sirenetest’, ‘Fietsverlichting’ en ‘Veilig vrijen’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid