Overslaan en naar de inhoud gaan

Compromis dm-branche over e-mailcode

De nieuwe zelfreguleringscode voor e-mailmarketing biedt nog steeds ruimte voor het verhuren van e-mailadressen, de zogeheten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De zelfreguleringscode, tot stand gekomen na langdurige en moeizame discussies, is vorige week goedgekeurd door de Reclame Code Commissie en werd dinsdag van kracht. Dat meldt Adformatie vandaag. De brancheorganisaties DDMA, EMMA.nl en Thuiswinkel.org hebben de code onder voorzitterschap van ECP.nl opgesteld.

related partner content for mobile comes here

In de voorbereiding stuitte vooral het punt dat bestandseigenaren op de site een lijst met bedrijfsnamen of bepaalde categorieën vermelden aan wie het adres kan worden verhuurd, op felle tegenstand van DDMA. De organisatie zag hierin een bedreiging voor de listbrokers . In de code is hier een compromis uitgerold. In plaats van een lijst met namen of categorieën kan de bestandseigenaar ook melden het e-mailadres uitsluitend te verstrekken aan partijen die zich houden aan de e-mailcode en de privacywetgeving.

De code bevat ook bepalingen ten aanzien van de grootte van het e-mailbericht (maximaal 50 kb), en het meesturen van uitvoerbare bestanden (is verboden). Verder moet de ontvanger zich eenvoudig kunnen afmelden (via een hyperlink) en moet de adverteerder aan de hand van bedrijfsnaam en adres eenvoudig te bereiken zijn.

In de onlangs in werking getreden Telecommunicatiewet is geregeld dat het sturen van reclame via e-mail alleen nog is toegestaan wanneer de consument daar vooraf toestemming voor heeft gegeven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in