Compromis dm-branche over e-mailcode


De zelfreguleringscode, tot stand gekomen na langdurige en moeizame discussies, is vorige week goedgekeurd door de Reclame Code Commissie en werd dinsdag van kracht. Dat meldt Adformatie vandaag. De brancheorganisaties DDMA, EMMA.nl en Thuiswinkel.org hebben de code onder voorzitterschap van ECP.nl opgesteld.
In de voorbereiding stuitte vooral het punt dat bestandseigenaren op de site een lijst met bedrijfsnamen of bepaalde categorieën vermelden aan wie het adres kan worden verhuurd, op felle tegenstand van DDMA. De organisatie zag hierin een bedreiging voor de listbrokers . In de code is hier een compromis uitgerold. In plaats van een lijst met namen of categorieën kan de bestandseigenaar ook melden het e-mailadres uitsluitend te verstrekken aan partijen die zich houden aan de e-mailcode en de privacywetgeving.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe code bevat ook bepalingen ten aanzien van de grootte van het e-mailbericht (maximaal 50 kb), en het meesturen van uitvoerbare bestanden (is verboden). Verder moet de ontvanger zich eenvoudig kunnen afmelden (via een hyperlink) en moet de adverteerder aan de hand van bedrijfsnaam en adres eenvoudig te bereiken zijn.
In de onlangs in werking getreden Telecommunicatiewet is geregeld dat het sturen van reclame via e-mail alleen nog is toegestaan wanneer de consument daar vooraf toestemming voor heeft gegeven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid