“Keuzevrijheid energieconsument nog lege huls”?
Het gebrek aan onderscheid bemoeilijkt het keuzeproces voor de consument aanzienlijk. Vanaf 1 juli mogen particulieren hun stroom vrij kiezen, maar het wordt moeilijk kiezen als onduidelijk is wat het verschil is.
De merken van de drie grote energieleveranciers zijn vanuit het perspectief van de Nederlander zeer inwisselbaar; het merk Essent heeft bijvoorbeeld voor 91 procent hetzelfde profiel als Eneco Energie. 'Met het liberaliseren van de markt wordt de Nederlander keuzevrijheid geboden. Maar we kunnen concluderen dat er voorlopig weinig te kiezen valt met de drie grootste bedrijven die alledrie op elkaar lijken,' aldus André Soff, Managing Director bij Consult Brand Strategy.
Groene energie
“Met het vrijgeven van de markt wordt de jacht naar nieuwe klanten geopend. Klanten, die zich afvragen wat het verschil is tussen de aanbieders en waarvoor ze specifiek voor het merk Nuon, Essent of Eneco Energie moeten kiezen.”?
Het wordt nu belangrijk om onderscheid te creëren, zowel voor de consument als voor het bedrijf. “Eén van de strategieën waaraan bedrijven aan kunnen denken is het kiezen voor een aanbod dat uitsluitend bestaat uit groene energie”?, zegt André Soff. “Deze positionering, als een soort 'Triodos-bank onder de energiebedrijven', kun je tot onderscheidende filosofie verheffen waarna je kan denken aan het aanbieden van energiebesparende producten of milieuvriendelijke oplossingen zoals een factuur op gerecycled papier of online.
Andere oplossingsrichtingen kunnen zijn de goedkoopste te worden of juist uitstekende en volledige service te leveren tot en met het aanbieden van allerlei apparaten toe.”?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid