Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikaanse verkiezingsspotjes vol onjuiste info

In de Verenigde Staten nemen presidentskandidaten John Kerry en George Bush het niet zo nauw met de waarheid in hun campagnespotjes,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het verschilt per commercial hoe ver de grens wordt overschreden, maar de conclusie is dat hoewel Kerry’s spotjes regelmatig te ver gaan, president Bush de kroon spant met het verdraaien van de waarheid.

related partner content for mobile comes here

De commercials worden in elke verkiezingsstrijd gebruikt om de tegenkandidaat zwart te maken, maar dit jaar loopt het volgens diverse organisaties, zoals Factcheck.org, de spuigaten uit.

Uit onderzoek en enquêtes blijkt dat, ondanks dat ze beweren niet veel van de spotjes op te steken, Amerikanen juist die valse informatie onthouden. Zoals het ‘feit’ dat Kerry de benzineprijs zal verhogen en dat er onder president Bush drie miljoen banen zijn verdwenen. Beide zaken zijn niet waar. Kerry heeft tien jaar geleden in twee kranten beweerd dat hij voorstander is van een verhoogde benzineprijs, maar is sindsdien van standpunt veranderd. En onder president Bush zijn 2,3 miljoen banen verloren gegaan. Naast elkaar zwartmaken schromen de kandidaten er ook niet voor zichzelf een beter ‘rapportcijfer’ te geven dan gerechtvaardigd is.

Sinds de zomer van 2003 is er door de presidentskandidaten al ruim 150 miljoen dollar besteed aan commercials.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in