Overslaan en naar de inhoud gaan

KPMG: uitgevers worstelen met internet

Nederlandse uitgevers hebben zeer ambitieuze plannen met het gebruik van internet, maar houden ook vast aan de traditionele manier van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Digitalisering, customization en e-commerce staan bij veel bedrijven hoog op de agenda, maar worden in de praktijk nog nauwelijks toegepast. Door het aanbieden van betaalde, persoonsgerichte informatie willen de uitgeverijen het internet bovendien in toenemende mate gebruiken als serieuze, parallelle inkomstenbron naast de traditionele manieren van geld verdienen. De benodigde technologie is bij de uitgevers echter nog maar beperkt beschikbaar. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de digitale ambities van Nederlandse uitgevers.

related partner content for mobile comes here

‘Hoewel de uitgevers verwachten dat het aanbieden van betaalde, persoonlijke en mediumneutrale informatie een enorme vlucht zal nemen en een prominente plaats zal innemen in het productaanbod, blijkt dit voor veel uitgevers nog een digitale toekomstdroom’, constateert Theo Huibers van KPMG’s Mediagroep: ‘Het realiseren van deze ambitie ligt nauwelijks in lijn met de huidige positie en de verwachte veranderingen. Zo heeft bijna 30 procent van de uitgevers de speciale opmaaktaal voor Internet XML - Extensible Markup Language - nog niet ingevoerd, terwijl de helft van de uitgevers vanaf 2006 betaalde informatie wil aanbieden via internet. En hoewel XML geen absolute noodzaak is voor het aanbieden van dit soort betaalde informatie, zullen de uitgevers toch op de een of andere wijze moeten komen tot goed gestructureerde en geordende content’.
Volgens Huibers is ook de interne organisatie veelal niet ingericht op het daadwerkelijk gepersonaliseerd aanbieden van content, laat staan digitaal. ‘De uitgevers worstelen met de vraag wat de werkelijk toegevoegde waarde van hun producten is. Daarnaast zijn zij vooral op zoek naar het ideale businessmodel voor digitale contentdistributie op maat. Het is dan ook zeer de vraag of de digitale ambitie op een dusdanig korte termijn waargemaakt kan worden’.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de concurrentie tussen uitgevers op het web op korte termijn fors zal toenemen en dat bedrijfsintranetten en portals in de belangstelling komen. Op dit moment geeft ruim de helft van de bedrijven elektronische producten uit. Binnen afzienbare tijd zal ruim 75 procent van de uitgevers op het internet actief zijn. Hoewel de meerderheid van de uitgevers de producten momenteel nog gratis op het web aanbiedt, zal ruim 60 procent hier in de toekomst een vergoeding voor vragen. De uitgevers zien het aanbieden van informatie aan intranetten van bedrijven bovendien als een nieuwe markt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in