Overslaan en naar de inhoud gaan

"Een glas alcohol per 5 minuten in GTST"

Het gebruik van alcohol speelt een opvallende rol in de soapserie 'Goede Tijden Slechte Tijden' (GTST). Dat blijkt uit een onderzoek van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoek toont aan dat portrettering van alcohol in (massa)media invloed heeft op de kijker. Mensen gaan dat wat ze zien als 'normaal' beschouwen en nemen het gedrag dat ze zien over.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek van de Universiteit van Twente levert aanwijzingen op voor de conclusie dat alcohol in 'Goede Tijden Slechte Tijden' opvallend vaker aanwezig is dan in het normale dagelijkse leven. Ook bestaat de indruk dat er in de soap vaker dan in werkelijkheid wordt gedronken als reactie op problemen. Het gevolg is dat de kijker, wat de rol van alcohol betreft, een van de samenleving afwijkend en overtrokken beeld krijgt voorgeschoteld. Het is volgens STAP daarom niet uitgesloten dat het kijken naar GTST onverantwoord gebruik van alcohol, ook bij jonge kijkers, stimuleert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in